كسى كه حلال زاده بودنش مشكوك است، با داشتن پدر و مادرى مشخص، محكوم به حلال زادگى است(7)و اگر نداشته باشد، مانند كودكى كه در سرزمين اسلام يا كفر پيدا شده، آيا محكوم به حلال زادگى است يا نه؟ ظاهر كلمات فقيهان قول نخست است. هرچند برخى آن را خالى از اشكال ندانستهاند.(8)
كودك زاده شده از آميزش حرام به حرمت عرضى( --> آميزش)، مانند آميزش در حال حيض، حلال زاده است.(9)
( --> زنازاده)
حلال گوشت--> حيوان
حِلف --> قسم
حلق
حلق: گلو(--> گلو)/ تراشيدن(--> تراشيدن).
حلقوم --> گلو
حلقه
حلقه: هرچيز دايرهاى شكل و تو خالى.
از آن به مناسبت در بابهاى طهارت، حج و حدود نام بردهاند.
خوردن و آشاميدن از ظرفى كه حلقهاش طلا و نقره است، اشكال ندارد. برخى قائل به كراهت آن شدهاند.(1)
از آداب دخول كعبه، علاوه بر غسل كردن و پابرهنه داخل شدن، گرفتن حلقههاى در كعبه قبل از دخول و خواندن اين دعا است:«أللّهُمَّ البَيْتُ بَيْتُكَ و العَبْدُ عَبْدُكَ وَ قَدْ قُلتَ وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً أللّهُمَّ فَآمِنّى مِنْ عَذابِكَ و أجِرْنى مِنْ سَخَطِكَ».(2)
بنابر تصريح برخى، در حرمت انگشتر به دست كردن به قصد زينت در حال احرام( --> احرام)حلقه حكم انگشتر را دارد.(3)
در اينكه سرقت اشيا و قطعات متصل به در، مثل حلقه، سرقت از حرز( --> حرز)محسوب مىشود يا نه، اختلاف است.(4)
(1)ذكرى الشيعة 1/ 146 ؛ الحدائق الناضرة 5/ 514 ـ 515