responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 348

و حَىَّ عَلَى خَيْرِ العَمَل)حولقه(لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ إلاّ باللّه)بگويد.(4)

برخى، حكايت اقامه را نيز مستحب دانسته‌اند.(5)هرچند قول منسوب به مشهور اختصاص استحباب آن به اذان است.(6)

سزاوار است حكايت«قَدْ قامَتِ الصَلاة»بدين گونه باشد:«اَللّـهُمَ اَقِمْها وَ اَدِمْها وَ اجْعَلْنى مِن خَيْرِ صالِحى اَهْلِها».(7)

حكايت اذان در حال نماز نيز بنابر نظر گروهى مشروع است ليكن «حيعلات» را بايد به «حولقه» تبديل كند و در صورت عدم تبديل نماز باطل مى‌شود.(8)

حكايت اذان و اقامه‌اى كه از مثل راديو و تلويزيون غير مستقيم شنيده مى‌شود بنابر تصريح برخى مستحب نيست.(9)

با حكايت همه فصول اذان و اقامه، بدون تبديل «حيعلات» به «حولقه» نيازى به گفتن اذان و اقامه براى نماز نيست. البته برخى اكتفا به حكايت آن دو را به قصد حكايت جهت نماز مقيّد كرده‌اند.(10)

ساير احكام:در صحّت قرائت نماز، قصد حكايت قرآن شرط است؛ از اين رو، اگر حمد و سوره را بدون قصد حكايت قرآن، بلكه تنها به قصد انشاء مضمون آن بخواند نماز باطل خواهد بود(11)( --> قرائت).

در تحقّق غيبت( --> غيبت)فرقى بين قول و فعلى كه حكايت از وجود عيب مى‌كند نيست.(12)

حكايت صدا و لهجه مؤمنان يك منطقه يا قوميت به قصد خنداندن و سرگرمى در صورتى كه موجب هتك حرمت آنان نشود بنابر تصريح بعضى جايز است.(13)

حُكره--> احتكار

حَكَم --> تحكيم


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 348
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست