حكايت اذان در حال نماز نيز بنابر نظر گروهى مشروع است ليكن «حيعلات» را بايد به «حولقه» تبديل كند و در صورت عدم تبديل نماز باطل مىشود.(8)
حكايت اذان و اقامهاى كه از مثل راديو و تلويزيون غير مستقيم شنيده مىشود بنابر تصريح برخى مستحب نيست.(9)
با حكايت همه فصول اذان و اقامه، بدون تبديل «حيعلات» به «حولقه» نيازى به گفتن اذان و اقامه براى نماز نيست. البته برخى اكتفا به حكايت آن دو را به قصد حكايت جهت نماز مقيّد كردهاند.(10)
ساير احكام:در صحّت قرائت نماز، قصد حكايت قرآن شرط است؛ از اين رو، اگر حمد و سوره را بدون قصد حكايت قرآن، بلكه تنها به قصد انشاء مضمون آن بخواند نماز باطل خواهد بود(11)( --> قرائت).
در تحقّق غيبت( --> غيبت)فرقى بين قول و فعلى كه حكايت از وجود عيب مىكند نيست.(12)
حكايت صدا و لهجه مؤمنان يك منطقه يا قوميت به قصد خنداندن و سرگرمى در صورتى كه موجب هتك حرمت آنان نشود بنابر تصريح بعضى جايز است.(13)