responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 344

هر دو، بر اساس عددى محاسبه مى‌گردد كه نسبت به نصاب فرا گيرتر است؛ بنابر اين در مثل دويست شتر، مالك بين محاسبه بر اساس هر دو نصاب (پنجاه پنجاه و چهل چهل) مخيّر است و در مثل 150 شتر كه با يك نصاب (پنجاه پنجاه) مطابقت دارد، بر اساس همان محاسبه مى‌كند كه نتيجه آن پرداخت سه حقّه است و در مثل 140 و 260 شتر كه با هيچ يك از دو نصاب مطابقت ندارد، در اوّلى بر اساس چهل چهل و در دومى بر پايه پنجاه پنجاه محاسبه مى‌شود؛ در نتيجه زكات 140 شتر سه بنت لبون و زكات 260 شتر پنج حقّه است؛ ليكن برخى گفته‌اند: چنانچه با جمع بين هر دو، مطابقت با نصاب به دست آيد، واجب است بر اساس هر دو نصاب محاسبه شود، مانند 140 و 260 شتر كه زكات آنها در اوّلى دو حقّه و يك بنت لبون و در دومى دو حقّه و چهار بنت لبون است(1)( --> نصاب).

در ديه قتل شبه عمد و نيز قتل خطا در صورتى كه جانى تصميم به پرداخت شتر به عنوان ديه داشته باشد، بنابر قول مشهور، 33 شتر از صد شتر در فرض نخست و سى نفر از آن در فرض دوم بايد حقّه باشد(2)( --> ديات).

حقّه

حُقَّه: واحد اندازه گيرى وزن.

در كلمات برخى فقها در تعيين مقدار آب كُرّ( --> آب كرّ)و زكات فطره( --> زكات فطره)در باب طهارت و زكات از دو نوع حقّه نام برده شده است: حقّه عراقى يا بقّالى و حقّه اسلامبولى يا عطارى. مقدار حقه عراقى بنابر گفته برخى معاصران چهار اوقيه عراقى و به وزن، 933 مثقال و يك سوم مثقال صيرفى (4470 گرم) است(1)و بنابر گفته صاحب جواهر وزن آن در سال 1239 هـ . ق (عصر صاحب جواهر) 640 مثقال صيرفى بوده است.(2)مقدار حقّه اسلامبولى 280 مثقال صيرفى است.(3)

در روايات براى تعيين مقدار آب كرّ و زكات فطره عناوين رطل و صاع و مانند آنها به كار رفته است. از سوى برخى فقها واحدهاى ياد شده به حقّه ـ كه در زمان


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 344
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست