صفات وى برشمرده است.(1)مفسران در معناى حصور اختلاف نظر دارند. بنابر تعريف آن به كسى كه اشتياق و اشتهايى به زنان ندارد، برخى فقها با استناد به آن بر استحباب ترك ازدواج براى حصور استدلال كردهاند؛ زيرا خداوند حضرت يحيى عليه السّلام را بر اين صفت مىستايد؛ ليكن مشهور براى حصور قائل به استحباب ازدواج شده و از استدلال ياد شده پاسخهاى متعدد دادهاند.(2)
حِصّه--> سهم
حصير
حصير: زيرانداز بافته شده از مثل ساقههاى نى يا برگهاى خرما.
از آن به مناسبت در باب طهارت و صلات نام بردهاند.
بنابر مشهور، خورشيد حصير نجس شده به بول و ديگر نجاساتى كه جِرم ندارند و يا جرم آنها از بين رفته و رطوبت آنها باقى است را پاك مىكند(1)( --> خورشيد). ته كفش و عصاى نجس با راه رفتن روى حصير پاك نمىشود.(2)
سجده بر حصير در صورتى كه از موادّ روييده از زمين همچون ساقههاى نى بافته شده باشد، صحيح است.(3)سقف زدن براى مسجد جز به مثل حصير كراهت دارد.(4)
حضانت
حَِضانت: نگهدارى و تربيت كودك.
بسيارى حضانت را به ولايت بر نگهدارى كودك و آنچه در ارتباط با مراقبت و تربيت او است، مانند بهداشت، تغذيه، آموزش و ساير مصالح كودك(1)و برخى به حق نگهدارى و تربيت كودك(2)و بعضى ديگر به نگهدارى و تربيت كودك(3)تعريف كردهاند. از اين عنوان در باب نكاح و لقطه سخن گفتهاند.
ماهيّت حضانت:در اينكه حضانت از سنخ ولايت، همچون ولايت پدر و جدّ