مىگردد. آنان در تأييد نظريهشان نسخ را مطرح كردهاند كه شارع با نسخ، حرامى را واجب يا واجبى را حرام مىگرداند.
در مقابلِ اشاعره، اماميّه معتقدند: افعال، قطع نظر از حكم شارع، داراى حسن و قبح ذاتىاند. برخى افعال در ذات خود حَسن، و برخى ديگر قبيح و برخى، نه حَسن و نه قبيحاند. و شارع مقدس امر نمىكند جز به حَسن، و نهى نمىكند جز از قبيح؛ از اين رو، خداوند به راستگويى امر كرده است؛ زيرا راستگويى ذاتاً نيكو است و از دروغگويى نهى كرده است؛ چون دروغگويى ذاتاً قبيح است.(1)
حسود-->حسد
حسين عليه السّلام؛ امام
حسين عليه السّلام؛ امام: سومين جانشين پيامبر صلّى اللّه عليه و آله از امامان معصوم عليهم السّلام.
امام حسين عليه السّلام داراى كنيه اباعبداللّه و دومين سبط رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله، فرزند اميرمؤمنان عليه السّلام و حضرت فاطمه سلام اللّه عليها و سومين امام از امامان دوازده گانه است.
احكام مربوط به آن حضرت به مناسبت در بابهاى صلات و اطعمه و اشربه آمده است.
زيارت( --> زيارت)امام حسين عليه السّلام، بويژه از نزديك و در روزهاى عرفه، عيد فطر، عيد قربان، اوّل و نيمه ماه رجب، نيمه شعبان، عاشورا و اربعين (بيستم ماه صفر) و شبهاى قدر مستحب است.(1)نيز عزادارى و اظهار حزن و اندوه براى اهل بيت عليهم السّلام، بويژه امام حسين عليه السّلام، بخصوص در روز عاشورا(2)و نيز گريه كردن(3)براى آن حضرت استحباب دارد و از حرمت جزع و بىتابى در مصيبت، جزع كردن بر آن حضرت استثنا شده است.(4)
حائر( --> حائر)امام حسين عليه السّلام از چهار مكانى است كه مسافر در آن جا بين تمام يا قصر خواندن نمازهاى چهار ركعتى مخيّر است؛ هرچند به قول مشهور، تمام خواندن، افضل است(5)( --> اماكن اربعه).
(1)اصول الفقه 1/ 187 ـ 202 ؛ اصطلاحات الاصول/ 184 ـ 185 .