responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 298

ولى آب ندارد، بنابر قول مشهور بايد در حزنه به اندازه برد يك تير ـ حدود دويست گام ـ در چهار طرف، در صورت احتمال وجود آب، به جست و جو بپردازد و پس از مأيوس شدن از آب در آن محدوده تيمم نمايد.(1)

حزوره

حَزْوَرَه: مكانى بين صفا و مروه.(1)

از آن در باب حج نام برده‌اند.

عمره گزارى كه قربانى همراه خود آورده يا قربانى ـ به جهت كفّاره صيد و غير آن ـ بر عهده‌اش آمده، واجب است قربانى را در مكه ذبح يا نحر كند. افضل مكانها در مكّه براى كشتن قربانى حزوره است؛(2)ليكن به گفته برخى با توسعه مسجد الحرام، اين مكان داخل در مسجد شده است؛ از اين رو، در موقعيّت جديد، عمل به استحباب ياد شده امكان ندارد.(3)

حس

حسّ: ادراك و دريافتن چيزى با يكى از حواس پنج گانه.

به آنچه به وسيله يكى از حواس بينايى، بويايى، چشايى، شنوايى و بساوايى درك مى‌شود، محسوس و به ادراك و دريافت آن توسط حواس ياد شده، حسّ گويند. اين عنوان در بابهاى شهادات، قصاص و ديات به كار رفته است.

از اسباب بطلان وضو، خواب است؛ به گونه‌اى كه چشم نبيند و گوش نشنود.(1)

در شهادت علم شاهد بايد مستند به يكى از حواس پنج گانه باشد؛ بدين معنا كه ـ به عنوان مثال ـ در ديدنيها ديده و در شنيدنيها شنيده باشد، مگر مواردى كه استثنا شده و استفاضه (سَماع) در آنها پذيرفته است( --> استفاضه)؛ ليكن برخى در شرط بودن حصول علم از طريق حواس ظاهرى در شهادت اشكال كرده و گفته‌اند: معيار در شهادت خبر دادن از روى علم است؛ خواه آن علم از طريق حواس ظاهرى حاصل شود يا از طريق تواتر( --> تواتر)يا قراين و شواهد يقين‌آور.(2)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 298
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست