responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 283

مقابل، برخى گفته‌اند: مراقبت، حراست از مال است نه حرز آن؛ زيرا حرز چيزى است كه فى نفسه براى نگهدارى اموال درست شده باشد، مانند صندوق و كمد.(6)

برخى گفته‌اند: دزديدن درِ حرز، مانند درِ خانه يا چيزى از خود ساختمان، همچون قفل و نيز از منزلى كه درهاى آن باز است، ليكن انسانى بيدار در آن است، سرقت از حرز به شمار مى‌رود؛ ليكن در مورد اخير، در صورتى كه انسان موجود در خانه خوابيده باشد، سرقت از حرز نخواهد بود.(7)

ديگر احكام:در اينكه دزديدن پرده كعبه، سرقت از حرز به شمار مى‌رود يا نه، اختلاف است.(8)

بنابر قول مشهور، دزديدن چيزى از جيب و آستين لباس رويين، سرقت از حرز محسوب نمى‌شود؛ برخلاف جيب و آستين لباس زيرين و نيز بنابر تصريح برخى، جيب درونى لباس رويين.(9)بعضى، جيب بيرونى زيپ دار و مانند آن را نيز حرز دانسته‌اند.(10)

دفن كردن مال در زير زمين حرز آن محسوب مى‌شود؛ ليكن برخى، آن را به دفن كردن در آبادى مقيّد كرده و دفن در بيابان را حرز ندانسته‌اند.(11)

سرقت ميوه از درخت بنابر مشهور، سرقت از حرز به شمار نمى‌رود، مگر آنكه درخت در داخل حرز همچون باغ دربسته باشد، كه در اين صورت، برخى آن را سرقت از حرز شمرده‌اند. بعضى نيز سرقت ميوه از درخت را مطلقا موجب ثبوت حدّ سرقت ندانسته‌اند.(12)

قبر براى كفن حرز محسوب مى‌شود.(13)

حرص

حِرص: ميل شديد به چيزى يا براى به دست آوردن چيزى.

از آن به مناسبت در بابهاى اجتهاد و تقليد، حج، تجارت و شهادات سخن گفته‌اند.


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 283
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست