responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 279

وجوب باقى اجزا و شرايط نماز ساقط نمى‌شود؛ بلكه بايد آن مقدار را كه توان آن را دارد به جا آورد.(1)

البته مدركى براى اينكه حديث ميسور از امير مؤمنان عليه السّلام است، يافت نشد. برخى آن را از عوالى اللئالى نقل كرده‌اند؛(2)ليكن آنچه در آن كتاب موجود مى‌باشد، به نقل از رسول خدا صلّى اللّه‌ عليه و آله و بدين مضمون است:«لايُترَكُ المَيْسُورُ بِالمَعْسُورِ»؛ مقدور به سبب غير مقدور ترك نمى‌شود».(3)

( --> قاعده ميسور)

حديث نادر-->حديث شاذّ

حديث نفس

حديث نَفْس: در خاطر گذرانيدن، تصور كردن.

عنوان ياد شده به مناسبت در باب صلات به كار رفته است.

كسى كه از روى تقيّه( --> تقيّه)در نماز جماعت مخالف( --> مخالف)شركت كرده، واجب است قرائت را، هر چند به نحو حديث نفس بخواند.(1)برخى گفته‌اند: مراد از حديث نفسِ ذكر شده در روايات مبالغه در اخفات و آهسته خواندن قرائت است نه در خاطر گذرانيدن آن؛ ليكن بسيارى آن را به معناى لغوى‌اش (در خاطر گذرانيدن) گرفته و هنگام شدّت تقيّه آن را جايز دانسته‌اند.(2)

ياد كردن خداوند و گفتن«لا الـه الاّ اللّه‌ »هنگام وسوسه و حديث نفس به افكار پليد و شيطانى، مستحب،(3)و حديث نفس به امور دنيايى در نماز مكروه است.(4)

حديث نفى غَرَر-->حديث غرر

حديث يَد-->حديث على اليد

حديد چينى

حديد چينى: نوعى سنگ.

حديد چينى به گفته بعضى، سنگى است سياه و سفيد كه از آن نگين


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 279
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست