نماز بگزارد و در صورت تأخير عمدى از آن مدت، مرتكب گناه شده است.(14)
بنابر قول مشهور، تيمّم بدل از غسل جنابت با عارض شدن حدث ـ اعم از اصغر و اكبر ـ باطل مىگردد و براى نماز بايد اعاده شود.(15)
2. حدث اصغر:آبِ به كار رفته در رفع حدث اصغر پاك و پاك كننده و وضو گرفتن و غسل كردن با آن بنابر مشهور صحيح است.(16)عارض شدن حدث اصغر در اثناى وضو، آن را باطل مىكند.(17)آيا در غسل جنابت هم چنين است و در صورت عدم بطلان آيا پس از اتمام غسل، وضو براى نماز واجب است؟ اقوال مختلف است.(18)اين اختلاف در ديگر غسلها نيز، بنابر قول به كفايت آنها از وضو وجود دارد. بنابر قول به عدم كفايت، اتمام غسل و گرفتن وضو براى نماز متعيّن است.(19)
3. حدث اكبر:آب به كار رفته در رفع حدث اكبر پاك است و مىتوان با آن، چيز نجس را شست؛ ليكن در صورت قليل بودن( --> آب قليل)آيا رافع حدث ـ اعم از اصغر و اكبر ـ هست يا نه؟ اختلاف است(20)( --> آب مستعمل).
اگر در اثناى غسل، حدث اكبر عارض شود، در صورت مماثلت دو حدث، مانند جنب شدن در اثناى غسل جنابت يا مسّ بدن ميّت در اثناى غسل مسّ ميّت، غسل باطل مىشود، و در صورت عدم مماثلت، مانند حيض شدن زن در اثناى غسل جنابت، بطلان آن اختلافى است. بنابر قول به عدم بطلان، بعد از اتمام غسل، براى حدث جديد غسل ديگرى انجام مىدهد. اگر حدث دوم غير جنابت باشد ـ بنابر قول به عدم كفايت غير غسل جنابت از وضو ـ براى نماز ـ پس از غسل دوم ـ وضو نيز واجب است.(21)
آيا عارض شدن حدث اكبر، جز جنابت در اثناى وضو موجب بطلان آن مىشود؟ مسئله اختلافى است.(22)
(14)كلمة التقوى 1/ 131 ـ 132 ؛ المسائل المنتخبة (سيستانى)/ 77 ـ 78