responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 217

( --> ادنى الحل)محرم شده و اعمال عمره را به جا مى‌آورد(4)( --> عمره مفرده).

بنابر مشهور، در حج افراد، تقديم طواف ـ اعمّ از واجب و مستحب ـ بر وقوف به عرفات جايز است؛ ليكن در لزوم تجديد تلبيه( --> تلبيه)پس از هر طواف و عدم لزوم آن اختلاف است. بنابر قول نخست حاجى در صورت تلبيه نگفتن از احرام خارج مى‌شود؛ ليكن بنابر قول دوم تنها با نيّتِ خروج از احرام، خروج تحقق مى‌يابد، هرچند بهتر است پس از هر طوافى تلبيه را تجديد كند.(5)

در حج افراد قربانى واجب نيست؛ هرچند مستحب است.(6)

شرايط:نيّت، وقوع مناسك در ماههاى حج (شوّال، ذيقعده و ذيحجه) و احرام از ميقات يا منزل خود، از شرايط حج افراد است.(7)

احكام:كسى كه وظيفه‌اش حج افراد است، بنابر مشهور در حال اختيار نمى‌تواند آن را تمتّع قرار دهد و يا به آن عدول كند.(8)در حال اضطرار عدول به تمتّع جايز است.(9)

كسى كه به نيّت حج افراد محرم شده، در صورتى كه حج تمتّع نيز بر او جايز باشد، پس از داخل شدن در مكّه بهتر است به عمره تمتّع عدول كند.(10)

زن حائض يا كسى كه بر اثر ضيق وقت فرصت به جا آوردن عمره تمتّع را ندارد بايد به حج افراد عدول كند و اعمال آن را انجام دهد.(11)

( --> حج)

حج اكبر

حج اكبر: در برابر حج اصغر.

عنوان حج اكبر بر تمامى اقسام حج، اعم از تمتّع( --> حج تمتّع)، قران( --> حج قران)و افراد( --> حج افراد)اطلاق مى‌گردد؛ در برابر حج اصغر كه بر عمره مفرده( --> عمره مفرده)اطلاق مى‌شود.(1)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 217
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست