قول اوّل منسوب به مشهور، بلكه بر آن ادّعاى اجماع شده است. بنابر قول به حرمت، آيا نماز هر دو باطل است؛ خواه با هم آغاز به نماز كرده باشند يا يكى بعد از ديگرى، يا تنها نماز كسى كه بعد شرع كرده؟ مسئله اختلافى است.(4)در اينكه حائل بايد به گونهاى باشد كه مانع ديد گردد (بنابر اين، مثل پنجره و پارچه نازك حائل محسوب نمىشود) يا هرگونه باشد كفايت مىكند، اختلاف است.(5)
از شرايط صحّت سجده، نبودن حائل بين پيشانى و محل سجده است. با وجود مانع، حتّى مثل جِرم روى مُهر ـ در صورت مانعيت ـ سجده باطل است.(6)از شرايط صحّت نماز جماعت، عدم حائل، مانند پرده و ديوار بين امام و مأموم مرد است(7)( --> اقتداء).
هنگام نماز بر ميّت، در حال اختيار نبايد بين نمازگزار و جنازه حائلى ـ غير از تابوت(8)ـ باشد؛ ليكن در حال اضطرار بحث است كه نماز بر ميّت با حائلى مانند ديوار صحيح است يا نه و بنابر قول به صحّت، نماز گزاردن قبل از دفن واجب است يا نه.(9)
بنابر قول مشهور روبه قبر نماز گزاردن مكروه است. كراهت آن با قرار دادن حائلى برطرف مىشود. حائل در اين مورد با گذاردن چيزى ـ حتى به اندازه يك آجر ـ بين نمازگزار و قبر تحقق مىيابد.(10)
حابس --> حبس
حاجب
حاجِب: ابرو( --> ابرو)/ دربان( --> دربان)/ حائل( --> حائل)/ وارثى كه موجب منع و محروميّت وارثى ديگر از تمامى يا بخشى از ارث گردد( --> حجب).