responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 187
چيدن

چيدن: برداشت ميوه و سبزيها/ كوتاه كردن مو و ناخن.

از چيدن به معناى نخست در باب تجارت و مساقات سخن گفته‌اند.

فروش تره بار همچون خيار، بادمجان و انواع سبزى پس از آشكار شدن محصول و انعقاد آن به صورت يك يا دو بار چيدن و يا بيشتر بر حسب شرط، جايز است و ملاك در مقدار چينش در هر بار عرف است.(1)

چنانچه معامله بر اصل درخت صورت گيرد نه ميوه آن، بر خريدار واجب است تا زمان چيدن ميوه، آن را بر درخت باقى گذارد، مگر آنكه در عقد براى نگهدارى ميوه مدتى معين شرط شده باشد.(2)

چنانچه در عقد مساقات شرط نشده باشد چيدن ميوه بر عهده عامل است يا مالك، بر حسب اقتضاى عقد بر عهده عامل خواهد بود.(3)برخى گفته‌اند: در صورت عدم شرط، به عرف منطقه رجوع مى‌شود.(4)

از چيدن به معناى دوم در بابهاى طهارت، حج و كفّارات سخن گفته‌اند.

چيدن (جزّ) مو در مصيبت بر زن جايز نيست و بنابر قول مشهور موجب ثبوت كفّاره است؛ ليكن در اينكه كفّاره آن به صورت تخيير، آزاد كردن بنده يا دو ماه پى در پى روزه گرفتن و يا اطعام شصت مسكين است؛ يا موارد ياد شده به ترتيب است؛ بدين معنا كه در صورت عدم توانايى بر آزاد كردن بنده، نوبت به روزه گرفتن و با عدم توانايى بر آن، نوبت به اطعام مى‌رسد، اختلاف است.(5)

در الحاق تراشيدن و سوزاندن مو به چيدن آن،(6)و نيز چيدن بخشى از مو به همه آن اختلاف است(7)( --> تراشيدن).

چيدن شارب( --> شارب)و ناخن( --> ناخن)بويژه در روز جمعه،(8)همچنين قبل از احرام(9)( --> احرام)و نيز قبل از دخول مكه و مسجد الحرام براى طواف و سعى پس از گزاردن مناسك روز عيد قربان(10)مستحب است.

چيدن ناخن(11)و نيز زدودن مو، خواه به چيدن يا تراشيدن يا غير آن، بر محرم حرام(12)و موجب ثبوت كفّاره است.(13)

چيدن ناخن ميّت مكروه است.(14)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 187
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست