responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 175

گروهى قائل به قول سوم شده‌اند.(10)برخى قائلان به وجوب ازاله تصريح كرده‌اند با داشتن مشقّت يا عسر و حرج، ازاله واجب نيست.(11)

پوشيدن لباس چركين بويژه هنگام نماز(12)و احرام مكروه است؛ ليكن در صورت چركين شدن لباس احرام، شستن آن در حال احرام كراهت دارد.(13)حمّام كردن و زدودن چرك بدن بويژه قبل از احرام مستحب است(14)( --> حمّام).

از نفقه واجب زن بر شوهر، فراهم كردن لوازم نظافت و بر طرف كننده چرك بدن، مانند صابون است.(15)بر زن واجب است از آنچه موجب ناخوشايندى شوهر مى‌شود، مانند خوردن پياز و سير و آلودگى لباس و بدن به چرك و كثافات، اجتناب كند؛ چنان كه شوهر مى‌تواند همسر خود را به اجتناب از آنها وادار نمايد.(16)

چرك و كثافتهاى بدن و زخم از خبائث به شمار مى‌روند و خوردن آنها حرام است.(17)

چرم --> پوست

چريدن

چريدن: علف خوردن جانوران علف خوار در چراگاه.

از احكام آن در بابهاى زكات، حج، رهن و نكاح سخن رفته است.

زكات:شرط تعلّق زكات به انعام ثلاث (شتر، گاو و گوسفند) چريدن آنها به مدت يك سال كامل در چراگاه است. از چنين حيوانى به «سائمه» تعبير مى‌شود. به قول مشهور متأخران، ملاك سائمه بودن حيوان، عرف است و در صورتى كه يك يا دو روز علف دست چين بخورد باز هم سائمه محسوب مى‌شود. در مقابل، برخى


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 175
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست