responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 138

اشكال است يا نه، اختلاف است. مشهور قائل به عدم صحّت نماز با آن شده‌اند.(4)

پوشيدن جوراب تنگ در نماز مكروه است.(5)

پوشاندن روى پا با مثل كفش و جوراب در حال احرام(--> احرام)براى مرد در غير حال ضرورت حرام است.(6)

جوش

جوش: ضايعه پوستى ناشى از التهاب غدّه‌هاى چربى پوست.

از آن به مناسبت در باب طهارت نام برده‌اند.

اجزاى جدا شده از بدن انسان نجس است. اجزاى كوچك، مانند جوشهاى بدن و پوست لب كه از بدن كنده مى‌شوند، از اين حكم مستثنايند.(1)

جوشيدن

جوشيدن: غليان يافتن مايع بر اثر حرارت يا تخمير و انقلاب/ فوران كردن و بيرون آمدن آب از زمين، مانند چشمه.

از جوشيدن به معناى اوّل در باب طهارت و اطعمه و اشربه سخن رفته است.

آب انگور:آب انگورِ جوشيده قبل از بخار شدن دو سوم آن، حرام و بنابر قول مشهور نجس است(1)(--> آب انگور).

آب ساير ميوه‌ها:آب ديگر ميوه‌ها و سبزيها ـ جز ميوه درخت انگور و خرما ـ با جوشيدن حرام و نجس نمى‌شود.(2)ميوه دو درخت ياد شده (خرما، كشمش، غوره و مانند آن، جز انگور) اختلافى است. قول مشهور، حلّيت و طهارت آنها است.(3)

فقّاع:فقّاع نوعى آب جو است كه نوشيدن آن حرام و بنابر قول مشهور نجس است. بنابر تصريح گروهى، در تحقق فقّاع، جوشيدن معتبر است؛ از اين رو، آب جوِ نجوشيده حرام و نجس نيست(4)(--> فقّاع).

از جوشيدن به معناى دوم در باب طهارت و صلات سخن گفته‌اند.

آبى كه از زمين مى‌جوشد و جريان


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 138
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست