responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 132

لبيك گويى به ندا كننده:بر محرم مكروه است در پاسخ كسى كه او را صدا مى‌زند لبيك گويد.(6)

پاسخ سكوتى:بنابر قول مشهور، سكوت باكره(--> باكره)در برابر پيشنهاد ازدواج، پاسخ مثبت تلقى مى‌شود.(7)

پاسخ اقرارى:اگر كسى مدّعىِ طلبى از ديگرى باشد و او بپذيرد، پاسخ وى اقرار به شمار مى‌رود(--> اقرار).

پاسخ به ادّعا:كسى كه نزد قاضى عليه ديگرى طرح دعوا كرده، پاسخ متهّم (مدّعى عليه) در برابر ادعاى وى يا اقرار خواهد بود يا انكار كه بر هر كدام آثارى مترتّب است(8)(--> دعوا).

جوارح

جوارح: حيوان شكارى/ اعضاء(--> عضو).

جوارح به معناى نخست، جمع جارحه به معناى حيوان شكارى، اعم از پرنده ـ همچون باز، شاهين و عقاب ـ و غير پرنده، مانند پلنگ و سگ به كار رفته است(--> حيوان).

عنوان جوارح در قرآن كريم نيز به كار رفته است(1)و فقها در مسئله حلّيت شكار سگ شكارى(--> سگ شكارى)به آن استناد كرده‌اند.(2)

(--> آلات صيد)

جواز

جواز: اباحه/ صحّت/ عدم لزوم عقد/ نافذ بودن .

اين عنوان در كلمات فقها به معانى گوناگون به كار رفته است. گاه از جواز، اباحه به معناى خاص (مخيّر بودن مكلف بين فعل و ترك بدون رجحان يكى بر ديگرى) اراده مى‌شود كه يكى از احكام پنج گانه تكليفى است(--> حكم تكليفى). و گاه اباحه به معناى عام، كه مطلق افعال غير لازم، اعم از مباح، مستحب و مكروه يا افعال غير ممنوع، اعم از آن سه و واجب را دربر مى‌گيرد(--> اباحه). گاهى نيز مراد از جواز، حكمى وضعى است.


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 132
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست