responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 82

خود نگاه كند چنان‌كه اين حكم در باره نگاه هريك از مرد و زن به‌همجنس خود جارى است.(19)

صيد و ذباحه:رو به قبله بودن قسمت جلوى بدن حيوان، هنگام ذبح(-->ذبح)يا نحر(-->نحر)واجب است.(20)حيوان حلال گوشتى كه به طور صحيح ذبح يا نحر شده گوشتش حلال و بدنش پاك است؛(21)ولى اگر حيوان حرام گوشتى ـ بجز سگ و خوك ـ ذبح شرعى شود، گوشتش حرام، ليكن به قول مشهور بدنش پاك است(22)(-->تذكيه).

حدود:حدّ تازيانه ـ بجز سر، صورت و عورت ـ برتمام بدن مرد زناكار توزيع مى‌شود و بر يك عضو متمركز نمى‌شود.(23)

در كلمات فقها از واجباتى كه متعلّق آنها بدن انسان است، مانند نماز، به واجبات بدنى(-->واجب بدنى)ـ در مقابل واجبات مالى(-->واجب مالى)ـ تعبير شده است.(24)

بدنه

بدنه: شتر.

بدنه در اصل به معناى حيوان چاق و فربه آمده ليكن به لحاظ استعمال، خاص است. در مفهوم خاصّ آن بين لغويان از دو جهت اختلاف شده است: نخست از اين جهت كه آيا بدنه تنها بر شتر ماده اطلاق مى‌شود يا شتر نر را نيز دربر مى‌گيرد؟ و ديگر از اين جهت كه آيا بدنه بر گاو نيز اطلاق مى‌گردد يا نه؟

گروهى تصريح بر تعميم از هردو جهت كرده‌اند. البتّه اختلاف در جهت دوم به لحاظ فقهى ثمره‌اى ندارد؛ زيرا متبادر نزد عرف از بدنه، شتر است نه گاو و همان مفهوم عرفى موضوع حكم فقهى است؛ ليكن از جهت نخست، در باب حج در


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 82
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست