ضامن بخواهد بدل را بپردازد، آيا مالك مىتواند از گرفتن آن امتناع كند يا نه؟ مسئله اختلافى است.(6)
با پذيرش بدل توسّط مالك، وى مالك آن مىگردد نه آنكه صرفاً تصرّف در آن براى وى مباح باشد؛ هرچند برخى فقها در حصول ملكيّت مناقشه كردهاند.(7)مالكيت ضامن نسبت به عين مال پس از پرداخت بدل آن، مورد بحث است.(8)در اينكه بدل حيلوله مختص به مواردى است كه مال از اعيان باشد يا شامل آنچه در ذمّه است نيز مىشود اختلاف است.(9)
نسبت به بدل حيلوله مباحث ديگرى نيز ـ از قبيل اينكه بدل پرداختى از باب غرامت است يا معاوضه؟ آيا ضامن اصل مال، ضامن منافع آن نيز هست يا خير؟ آيا مالك به نحو مطلق مالك بدل مىشود يا به نحو مقيّد و موقّت تا زمان دسترسى نداشتن به عين مال؟ ـ مطرح است.
بدن
بدن: اندام و تن انسان يا حيوان.
در بابهاى طهارت، صلات، حج، تجارت، نكاح، صيد و ذباحه و حدود از آن سخن رفته است.
طهارت:مستحب است هنگام تخلّى(-->تخلّى)، تمام بدن از ديد ناظر محترم(-->ناظر محترم)مخفى باشد.(1)رو و پشت به قبله قرار دادن مقاديم بدن (سينه، شكم و رانها) هنگام تخلّى حرام است.(2)
هنگام غسل ـ اعم از ترتيبى و ارتماسى ـ بايد آب به تمام بدن برسد و كشيدن دست بر بدن در غسل مستحب است(3)(-->غسل). به قول مشهور مسّ خطّ قرآن،(4)اسماء خداوند، پيامبران و ائمّه معصومين عليهم السّلام؛(5)يعنى رساندن جايى از بدن به آنها براى كسى كه طهارت (وضو يا غسل) ندارد، حرام است(-->مسّ).