responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 668

داشتن ديگران بر آنان در اين قلمرو، در واقع خروج از دايره محبّت محسوب مى‌شود.(6)

اين همه تأكيد و اهتمام به مسئله تولّى در متون دينى براى اين است كه محبّت به اهل بيت عليهم السّلام و پذيرش ولايت ايشان در واقع، محبّت به خدا و پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله و قبول ولايت خدا و رسول او است. چنان‌كه دشمنى با آنان، دشمنى با خدا و رسول و انكار ولايت ايشان، انكار ولايت خدا و رسول و دخول در ولايت شيطان است.(7)از عنوان تولّى به مناسبت در باب طهارت و صلات سخن رفته است.

تولّى همراه تبرّى ـ كه مفهوم متضاد و مخالف آن است ـ از واجبات(8)و بلكه مهم‌ترين ركن اسلام(9)و تحقق‌بخش ايمان(-->ايمان)است(10)و از امورى است كه به محتضر(-->احتضار)و ميّت، تلقين مى‌شود.(11)

(-->تبرّى)

توليه

توليه: واگذار كردن كارى يا اعطاى منصبى به كسى/ معامله كالا بر اساس قيمت تمام شده براى فروشنده(-->بيع توليه).

از توليه به معناى نخست در بابهاى طهارت، هبه و قضاء سخن رفته است.

بنابر مشهور در افعال وضو، غسل و تيمّم در صورت امكان، مباشرت واجب است و در حال اختيار ـ بدون اقتضاى ضرورت ـ توليه در آن جايز نيست.(1)مراد از توليه، مباشرت دادن ديگرى در ريختن آب بر اعضا در وضو يا غسل و زدن دست بر خاك و كشيدن آن بر صورت و دستها در تيمّم است. مباشرت در تهيّه مقدّمات طهارت حتى ريختن آب بر كف دست وضو گيرنده يا غسل كننده، مشمول حكم يادشده نيست؛


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 668
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست