responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 66

از بتراء به مفهوم سوم به مناسبت در باب حج سخن رفته است.

در اينكه حيوان دم بريده از قربانى حج كفايت مى‌كند يا نه، اختلاف است(8)(-->هَدْى).

بتريّه

بَُِتْريّه:از انشعابات فرقه زيديّه.

به پيروان «حسن بن صالح» و «كُثَير نَوّاء» بتريّه گفته شده است. آنان بعد از رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله، على عليه السّلام را براى پيشوايى افضل و اولى از ديگران مى‌دانند؛ ليكن معتقدند آن حضرت خلافت را به ابوبكر و عمر واگذار كرده است. از اين‌رو، بيعت مردم با آن دو را خطا نمى‌دانند. از سوى ديگر، رهبرى امير مؤمنان عليه السّلام را تنها از زمان بيعت مردم با آن حضرت قبول دارند. بتريّه نسبت به عثمان توقّف نموده، حكم به ايمان يا كفر وى نكرده‌اند. آنان منكر رجعت نيز هستند.(1)از اين عنوان به مناسبت در باب طهارت سخن رفته است.

در كلمات فقها بتريّه از فرقه‌هاى شيعه شمرده نشده است؛ از اين‌رو، احكام فِرَق شيعى(-->شيعه)ـ همچون وقف كردن مالى بر شيعه كه بدون تقييد به اماميّه يا غير اماميّه، همه فرقه‌هاى شيعى را شامل مى‌شود ـ بر اين گروه مترتّب نمى‌گردد، بلكه مشمول احكام مخالفان هستند(2)(-->مخالف).

بتع

بِتَْع: مايع مست كننده، گرفته شده از عسل(1)(-->مسكر).

بُثره -->جوش


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 66
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست