responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 613

تلبيه

تَلبيه: لَبَّيْك گفتن.

از آن در باب حج سخن گفته شده است.

تلبيه از واجبات احرام(-->احرام)است و بدون آن احرام عمره(-->عمره)و حج(-->حج)منعقد نمى‌شود(1)جز در حج قِران(-->حج قِران)كه حاجى ـ بنابر قول مشهور ـ مخيّر است بين تلبيه، اِشعار(-->اشعار)و تقليد(2)(-->تقليد). در اينكه تلبيه ركن است و ترك عمدى آن موجب بطلان عمل مى‌شود، يا آنكه ركن نيست، اختلاف است.(3)

صورت:تلبيه به لحاظ كيفيت به واجب و مستحب تقسيم مى‌گردد. در كيفيت تلبيه واجب سه قول است:

1.{لَبَّيْكَ اللّهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لاشَرِيكَ لَكَ لَبَّيْك. }

2. كيفيت نخست به اضافه{إِنَّ الحَمْدَ وَ النَِّعْمَةَ لَكَ وَ المُلْكَ لاشَرِيكَ لَكَ }.

3.{لَبَّيْكَ اللّهُمَّ لَبَّيْك، لَبَّيْكَ، إِنَّ الحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَكَ و المُلْكَ لاشَرِيكَ لَك }.برخى جمله{وَالمُلْك }را مقدّم بر{لَك }آورده‌اند.(4)

تلبيه مستحب، تلبيه‌هايى است كه پس از تلبيه واجب گفته مى‌شود، مانند{لَبَّيْكَ ذَا المَعارِجِ لَبَّيْك، لَبَّيْكَ داعِياً إِلى دارِ السَّلام... }.(5)

زمان:زمان تلبيه پس از نيّت احرام است و در وجوب هم‌زمانى تلبيه با نيّت اختلاف است.(6)قول عدم وجوب به مشهور نسبت داده شده است.(7)بنابر قول به عدم وجوب تقارن، در اينكه تأخير آن از ميقات مطلقا جايز نيست يا جايز بلكه افضل است تأخير آن تا بيداء(-->بيداء)براى كسى كه از ذوالحليفه(-->ذوالحليفه)محرم مى‌شود، و تا رَقْطاء(-->رقطاء)براى كسى كه در مكّه محرم مى‌شود، اختلاف است.(8)

احكام:مقدار واجب تلبيه يك بار است؛ ليكن تكرارش مستحب است و قطع آن در احرام عمره تمتّع هنگام مشاهده خانه‌هاى مكّه و در احرام حج، ظهر روز عرفه واجب است. در محل قطع تلبيه در احرام عمره مفرده چهار قول است: هنگام


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 613
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست