responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 603

عين تقسيم گناه به كبيره و صغيره قائل به بطلان احباط و تكفير معتزلى شده‌اند.(3)

از تكفير به معناى سوم به مناسبت در باب صلات سخن رفته است.

بنابر قول مشهور ـ كه گناه را به كبيره(-->گناه كبيره)و صغيره(-->گناه صغيره)تقسيم كرده‌اند ـ اجتناب از گناهان بزرگ (كبائر) سبب تكفير گناهان كوچك (صغائر) از سوى خداوند متعال است. چنان‌كه ظاهر برخى آيات بر آن دلالت دارد.(4)

در تحقق عدالت(-->عدالت)ـ بنابر قول مشهور مبنى بر تقسيم گناه به دو قسم ـ اجتناب از كبائر و عدم اصرار بر صغائر كفايت مى‌كند و صرف ارتكاب صغائر به عدالت ضرر نمى‌رساند. برخى گفته‌اند: زيان نرساندن صغائر به عدالت شخص در فرض يادشده مبتنى بر تكفير صغائر به سبب اجتناب از كبائر نيست، بلكه بر اساس مفاد ادلّه موجود است.(5)

تكفين

تَكفين: كفن كردن ميّت.

تكفين، دومين مرحله از مراحل تجهيز ميّت(-->تجهيز)و عبارت است از پوشاندن ميّت با كيفيتى ويژه پيش از دفن. از آن در باب طهارت سخن رفته است.

حكم:تكفين، واجب كفايى(-->وجوب كفايى)است؛ از اين‌رو اقدام بر آن، بر همه مسلمانان واجب است و اگر كسى اقدام كرد از ديگران ساقط مى‌شود.(1)تكفين از اعمال عبادى نيست؛ از اين‌رو در صحّت آن قصد قربت شرط نمى‌باشد.(2)برخى از روى احتياط، آن را لازم دانسته‌اند.(3)

چند گروه پس از مردن كفن نمى‌شوند:

1. كسى كه در ميدان جنگ در راه خدا كشته شود(4)(-->شهيد).

2. كسى كه به قصاص يا رجم(-->رجم)و يا ـ به نظر برخى ـ هر حدّى كشته شود. چنين شخصى قبل از اجراى حد، امر به غسل كردن و پوشيدن كفن مى‌شود، سپس حكم قصاص يا حد بر او جارى مى‌گردد.(5)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 603
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست