responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 545

صلّى اللّه عليه و آله و ديگر معصومان عليهم السّلام تعويذهاى بسيارى در موضوعات مختلف نقل شده كه در كتب روايى به تفصيل آمده است.(3)

احكام:همراه داشتن تعويذ حتّى براى زن حائض،(4)ساختن محفظه طلا يا نقره‌اى براى آن(5)و گرفتن اجرت بر تعويذِ مشروع، مباح(6)و دميدن در آن مكروه است.(7)

تعويض -->تبديل

تَعيير -->سرزنش

تعيين

تعيين: متمايز كردن چيزى از غير آن.

تعيين عبارت است از متمايز كردن چيزى از غيرش به خصوصيّتى كه چيزى ديگر در آن خصوصيت با آن مشاركت نداشته باشد. از اين عنوان در ابواب عبادات و نيز عقود و ايقاعات سخن رفته است.

عبادات:نيّت به معناى قصد قربت، شرط صحّت عبادات است. هرگاه ذمّه مكلّف به چند عبادت مختلف ـ همچون نماز ظهر، عصر، مغرب و عشا ـ مشغول باشد، تعيين آنها در نيّت ـ هرچند به اجمال، مثلا آنچه ابتدا بر عهده او آمده ـ بنابر قول مشهور لازم است.(1)بلكه بنابر نظر گروهى در فرض اتحاد عمل نيز تعيين آن هرچند به‌گونه اجمال يعنى به قصد آنچه در ذمّه آمده، لازم است.(2)در لزوم تعيين از جهت ادا و قضا و نيز وجوب و استحباب اختلاف است.(3)

تعيين نوع روزه در غير ماه رمضان به اينكه روزه كفّاره است يا قضا و يا نذر، لازم است. همچنين در روزه مستحبّ خاص، مانند روزه ايّام البيض(-->ايّام البيض)تعيين نوع روزه براى احراز خصوصيت آن، معتبر است.(4)

در نماز جماعت، تعيين امام هرچند به اشاره، شرط صحّت اقتدا(-->اقتداء)است.(5)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 545
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست