responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 532

تعريف به معناى چهارم در باب صلات به مناسبت به كار رفته است.

مستحب است كسانى كه در روز عرفه(-->روز عرفه)در عرفات(-->عرفات)حضور ندارند، اعمال آن روز را در مساجد، مشاهد مشرّفه بويژه حرم امام حسين عليه السّلام انجام دهند.(11)

تَعزيَت -->تسليَت

تعزير

تَعزير: كيفر نامشخّص در شرع از حيث مقدار، مقابل حَد.

تعزير در فقه بر كيفرى اطلاق مى‌شود كه بر خلاف حد(-->حدود)شارع مقدّس، اندازه‌اى براى آن تعيين نكرده است.(1)جايگاه اصلى بحث آن، باب حدود است؛ گرچه در بابهايى مانند صوم، حج، تجارت و نكاح نيز به مناسبت از آن سخن رفته است.

معروف و مشهور ميان فقها ثبوت تعزير در مطلق ارتكاب حرام و ترك واجب است. برخى نيزآن را به مواردى اختصاص داده‌اند كه شارع امر به تأديب و تعزير كرده است.(2)

مرتكب گناه كبيره(-->گناه كبيره)از روى عمد و علم، تعزير مى‌شود، مانند كسى كه به حرمت شراب علم دارد و آن را حلال نمى‌داند، اگر آن را بفروشد، تعزير مى‌شود و در صورت آگاهى نداشتن از حرمت آن، تعزير نمى‌شود.(3)

مقدار تعزير بستگى به نظر حاكم شرع دارد كه به اقتضاى زمان و مكان، نوع گناه و مرتكب شونده آن، تفاوت مى‌كند، ولى همواره از بالاترين حدّ شرعى (صد تازيانه) كمتر است.(4)برخى گفته‌اند تعزير از پايين‌ترين مرتبه حدّ شرعى (75 تازيانه) نيز بايد كمتر باشد. برخى


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 532
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست