برشمردهاند: كمترين مرتبه آن، تشييع تا مصلّى و اقامه نماز بر ميّت. مرتبه متوسط، تشييع تا كنار قبر و توقّف تا پس از دفن و كاملترين و با فضيلتترين مرتبه آن توقّف بعد از دفن، استغفار و طلب ثبات قدم ميّت بر اعتقاد حق، هنگام سؤال دو فرشته از او است.(2)برخى در اينكه مرتبه اوّل، كمترين حدّ تشييع باشد ـ بهگونهاى كه به كمتر از آن تشييع تحقّق نيابد ـ اشكال كردهاند.(3)
مستحبّات:خواندن دعاهاى وارد شده هنگام مشاهده و حمل جنازه؛ پندگيرى، عبرت آموزى و تفكّر در مرگ و آخرت؛ پياده تشييع كردن؛ پشت سر يا دو طرف جنازه حركت كردن؛ حمل جنازه توسط چهار نفر از چهار طرف و به دوش گرفتن هر يك، هر چهار طرف جنازه را با كيفيّت خاص(-->تربيع جنازه)؛ حمل ميّت بر دوش نه بر مَركب ـ مگر به جهت عذرى مانند دورى راه ـ و تغيير هيئت صاحب مصيبت با برداشتن ردا از دوش يا پابرهنه بودن او.(4)
مكروهات:سواره بودن(5)و خنديدن؛ لهو و لعب و اشتغال به كارهاى بيهوده؛ سريع بردن جنازه؛ حمل آتش پشت سر جنازه مگر در شب؛ برداشتن ردا از تن براى غير صاحب عزا؛ سخن گفتن به غير ذكر خداوند و ـ به تصريح برخى ـ نشستن تشييع كننده تا وقتى كه ميّت را در قبر نگذاشتهاند.(6)
شركت زنان بويژه زن جوان در تشييع جنازه كراهت دارد. برخى، زن مُسن را از اين حكم استثنا كردهاند.(7)
تشييع جنازه مؤمن از جمله موارد جواز خروج معتكف از مسجد است و اين عمل، اعتكاف(-->اعتكاف)را باطل نمىكند.(8)
تشييع فاحشه -->اِشاعه فحشاء
تصادف
تصادف: برخورد وسيله نقليه با چيزى ديگر.
اين عنوان از مسائل مستحدثه است كه احكام آن در استفتائات مطرح شده است.