responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 489

و ترك عمدى آن موجب بطلان نماز مى‌گردد. ترك تشديد با حذف حرف ادغام شده(-->ادغام)يا حركت دادن آن و يا گشودن ادغام يعنى ادا كردن حرف مشدّد با فاصله و مكث بين دو حرف، تحقّق مى‌يابد.(1)

امامت كسى كه قرائتش ـ هرچند به سبب ترك تشديد ـ صحيح نيست براى كسى كه قرائتش صحيح است، جايز نمى‌باشد.(2)

از معناى دوم به مناسبت در باب طهارت سخن گفته شده است.

مسّ نوشته قرآن حتّى تشديد آن براى كسى كه طهارت (وضو يا غسل) ندارد بنابر مشهور حرام است.(3)

تشريح

تَشريح: كالبد شكافى.

به بازشناسى اعضا و جوارح انسان يا حيوان از راه شكافتن بدن، علم تشريح يا كالبد شكافى گفته مى‌شود. عنوان تشريح از عناوين جديد و در بخش مسائل مستحدثه از آن سخن رفته و جهت طرح آن در فقه، شكافتن كالبد انسان مرده براى بررسى ميزان تأثير بيماريها، كشف علّت مرگ و اهداف ديگر است.

تشريح بدن كافر:تشريح بدن كافر حربى(-->اهل حرب)جايز است؛(1)ليكن تشريح بدن كافر ذمّى(-->اهل ذمّه)در صورت اشتراط احترام اجساد آنان در قرارداد ذمّه جايز نيست. در غير اين صورت در جواز آن اختلاف است.(2)

تشريح بدن مسلمان:تشريح مرده مسلمان، حرام و موجب ثبوت ديه(-->ديه)است، مگر آنكه ضرورت ايجاب كند، مانند آنكه نجات جان مسلمانى منوط بر تشريح وى باشد و امكان تشريح مرده غير مسلمان يا راه ديگرى وجود نداشته باشد. در اين صورت، كالبد شكافى مسلمان، جايز بلكه واجب است؛(3)ليكن در ثبوت ديه اختلاف مى‌باشد.(4)

جنين مرده‌اى كه از نطفه مسلمان تكوّن يافته، در احكام يادشده همچون مرده مسلمان است.(5)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 489
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست