اقسام سحر نشمرده، ولى حكم سحر را بر آن جارى كردهاند(3)(-->سحر). البتّه بنابر قول به عدم حرمت تسخير، در صورتى كه تسخير مستلزم امر حرامى مانند اضرار و ايذاى مؤمن باشد، محكوم به حرمت است.(4)
تسرّى
تَسَرّى: آميزش با كنيز.
در اينكه منظور از تسرّى چيست چند قول وجود دارد:
1. آميزش با كنيز هرچند انزال صورت نگرفته باشد.
2. نزديكى با كنيز، همراه با انزال.
3. آميزش با كنيزِ پنهان داشته شده از چشم مردم و به خدمت گرفته نشده.(1)به كنيزى كه جهت بهره ورى جنسى اتّخاذ مىگردد «سُرّيّه» گفته مىشود و جمع آن «سرارى» است. مقابل آن «خادمه» قرار دارد و به كنيزى اطلاق مىشود كه براى خدمت و كار، اتخاذ مىگردد.(2)از اين عنوان در بابهاى تجارت، نكاح و نذر سخن رفته است.
حكم:تسّرى (اتخاذ سُرّيّه) همچون نكاح، امرى مستحب است؛ بلكه در فرض بيم از ارتكاب گناه و داشتن توان تسرّى و ازدواج، واجب تخييرى(-->وجوب تخييرى)و در صورت توان بر تسرّى تنها، واجب عينى(-->وجوب عينى)است.
اسباب:تسرّى با حصول يكى از دو سبب؛ مالك كنيز شدن و تحليل(-->تحليل)حلال مىشود.
احكام:خريدن كنيز در حال احرام هرچند به قصد تسرّى، جايز و صحيح است؛ گرچه در حال احرام تسرّى جايز نيست. برخى، خريدن كنيز به قصد تسرّى در حال احرام را حرام دانسته و احتمال باطل بودن معامله را نيز دادهاند؛ هرچند عدم بطلان آن را قوى دانستهاند.(3)
شرط عدم تسرّى در عقد نكاح براى زوج بنابر مشهور باطل، بلكه بر بطلان آن ادّعاى اجماع شده است،(4)هرچند برخى قائل به صحّت چنين شرطى شدهاند.(5)