تسامح در ادلّه سُنَن؛قاعده-->قاعده تسامح در ادلّه سُنَن
تَسامُع -->استفاضه
تساوى
تساوى: برابر و يكسان بودن.
از آن به مناسبت در بابهايى نظير اجتهاد و تقليد، صلات، جهاد، سبق و رمايه، قصاص و ديات سخن رفته است.
اجتهاد و تقليد:دو مجتهدى كه در علم و تقوا با يكديگر برابرند غير مجتهد مىتواند از هر يك از آن دو تقليد(-->تقليد)كند.(1)
صلات:بنابر مشهور، جايز است محل ايستادن امام و مأموم در نماز جماعت مساوى باشد.(2)
مساوى بودن محل سجده با مكان ايستادن نماز گزار استحباب دارد.(3)نمازگزاردن برابر قبر معصوم عليه السّلام كراهت دارد. برخى آن را حرام دانستهاند.(4)
جهاد:خانهاى را كه ذمّى(-->اهل ذمّه)بنا يا تجديد بنا مىكند نبايد از خانه همسايگان مسلمانش بلندتر باشد. بنابر مشهور برابر بودن آن نيز جايز نمىباشد.(5)
سبق و رمايه:از جمله شرايط صحّت عقد مسابقه(-->مسابقه)آن است كه بايد همه آنچه مسابقه با آنها صورت مىگيرد ـ همچون اسبها ـ در اصل احتمال سبقت، با يكديگر مساوى باشند، بدين معنا كه در هر يك احتمال سبقت و پيشى گرفتن بر ديگرى برود.(6)
قصاص:از جمله شرايط قصاص، تساوى در دين و آزادى است؛ بنابر اين مسلمان در برابر كافر(7)و انسان آزاد در برابر برده(8)قصاص نمىشوند. در قصاص اعضا، تساوى دو عضو ـ از نظر سلامت و اصلى بودن ـ شرط است. بنابر اين عضو سالم در برابر عضو فلج و انگشت اصلى در برابر انگشت زايد قصاص نمىشود.