شكّ در عدد ركعات نماز به دو قسم باطل و صحيح تقسيم مىشود. اوّلى مانند شك در نمازهاى دو يا سه ركعتى كه موجب بطلان نماز مىگردد و دومى مانند شك بين سه و چهار در نمازهاى چهار ركعتى كه در صورت عمل به وظيفه، نماز صحيح است(-->شكّيات). در هر دو قسم اگر به يك طرف يقين يا ظن حاصل شود، طبق همان عمل مىگردد و نماز صحيح است؛ ليكن در اينكه به صرف عروض شك، عمل به احكام آن جايز است، يا واجب است تروّى كند تا شك مستقر شود و يا به يك طرف، يقين يا ظن حاصل گردد، اختلاف است. بسيارى، تروّى را واجب و شكّ ابتدايى را فاقد اثر دانستهاند.(2)
در مقدار تروّى ـ بنابر وجوب آن ـ در شكهاى باطل اختلاف است. برخى آن را تا از بين رفتن صورت نماز و برخى تا رسيدن به يقين يا ظن و يا استقرار شك، واجب دانستهاند.(3)در هر صورت تا قبل از روشن شدن تكليف، انجام دادن كارى كه نماز را باطل مىكند جايز نيست.(4)
تروّى به مفهوم دوم به مناسبت در باب صوم به كار رفته است.
بر مسافر سزاوار نيست در ماه رمضان خود را از آب و غذا سير كند.(5)
تَرويه -->روز تَرويه
ترياق -->پادزهر
ترياك
ترياك: شيره خشخاش.
به احكام آن در باب صلات و نيز در پاسخ استفتائات مربوط اشاره شده است.
مصرف ترياك به قول برخى از معاصران مطلقا حرام است.(1)برخى گفتهاند: براى كسى كه در معرض اعتياد به آن باشد، مصرفش حرام و در فرض اعتياد، ترك آن با تمكّن و توان، واجب است(2)(-->مواد مخدّر).
در صحّت سجده بر ترياك اختلاف است. بسيارى سجده بر ترياك را ـ يا به جهت مصداق خوراكى بودن و يا به