بنابر قول مشهور (كه تعليق آزادى برده بر مرگ غير مولا را در تدبير جايز و صحيح مىدانند) اگر آن شخص در حيات مولا بميرد، برده بدون لحاظ ثلث آزاد مىشود.(8)
تدثّر
تَدَثُّر:پوشيدن دثار (جامه رويين)/ پيچيدن خود به پوششى يا انداختن آن بر روى خويش همچون لحاف.
در مفهوم و معناى تدثّر در لغت و عرف اختلاف شده است. اين اختلاف به فقه نيز سرايت كرده است. از آن به مناسبت در بابهايى نظير صلات، حج و نكاح سخن رفته است.
پوشيدن حرير خالص و نيز لباس زرباف، همچنين تدثّر به آن به معناى پوشيدن جامه رويين بر مرد حرام است؛(1)ليكن در حرمت تدثّر به معناى پيچيدن خود به آن يا انداختن آن بر روى خود، اختلاف است.(2)برخى گفتهاند: اگر پوشيدن بر آن صادق باشد حرام وگرنه جايز است. در فرض شك در صدق پوشش نيز تدثّر جايز مىباشد.(3)در صحّت نماز با تدثّر به حرير و لباس زر بافت ـ به معناى دوم ـ براى مرد اختلاف است.(4)
پوشيدن لباس دوخته بر مرد محرم حرام است؛ ليكن تدثّر به آن در فرض عدم صدق پوشش بر آن، جايز و در فرض صدق، حرام است.(5)
تهيّه پوشاك زمستانى جهت تدثّر به آن (پوشيدن لباس گرم بر روى لباسها هنگام بيدارى و روانداز هنگام خواب) از مصاديق نفقه واجب زوجه بر زوج است(6)(-->نفقه).