responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 407

زن در قرائت نمازهاى جهريّه (صبح و مغرب و عشا) در صورتى كه نامحرم صدايش را نشنود ـ بنابر قول به حرمت شنيدن صداى نامحرم ـ بين جهر و اخفات مخيّر است.(8)

مسافر در مكانهاى چهارگانه(-->اماكن اربع)نمازهاى چهار ركعتى را مى‌تواند تمام يا قصر بخواند.(9)

خمس و زكات:خمس به عين مال تعلّق مى‌گيرد؛ ليكن شخص، بين پرداخت آن از عين مال يا قيمت آن مخيّر است.(10)همچنين زكات دهنده در پرداخت زكات غلّات (گندم، جو، خرما و كشمش) و نيز نَقدَيْن (درهم و دينار) بين پرداخت از عين مال و قيمت آن مخيّر است؛ ليكن در زكات انعام ثلاثه (گاو، گوسفند و شتر) در جواز پرداخت از قيمت، اختلاف است. مشهور جواز آن مى‌باشد.(11)

حج:مرد مُحرم در عمره مفرده(-->عمره)بين تراشيدن سر(-->تراشيدن)و چيدن مو يا ناخن(12)(-->تقصير)و نيز در حج بين آن دو مخيّر است. البتّه گروهى از فقها، چند دسته، از جمله كسى كه موى خود را بافته و كسى را كه نخستين بار حج مى‌گزارد از اين حكم استثنا كرده و بر آنان حلق را متعيّن دانسته‌اند.(13)

حاجى در حج قِران(-->حج قران)بنابر مشهور با يكى از سه امر: تلبيه(-->تلبيه)، اِشعار(-->اشعار)و تقليد(-->تقليد)مى‌تواند مُحرم شود.(14)

طلاق:مردى كه همسر خود را بين يكى از دو انتخاب؛ انتخاب شوهر و انتخاب خود به قصد جدايى، مخيّر كند و قصدش از اين كار واگذارى حقّ طلاق به وى باشد، چنانچه زن، شوهر را اختيار كند يا سكوت نمايد، اثرى برآن مترتّب نمى‌گردد؛ ولى اگر خودش را به قصد جدايى و طلاق برگزيند در اينكه در اين صورت نيز اثرى بر آن مترتّب نمى‌گردد يا طلاق رجعى(-->طلاق رجعى)واقع مى‌شود اختلاف است. اكثر، بلكه مشهور بر قول اوّل‌اند.(15)

كفّارات:از اقسام كفّاره، كفّاره تخييرى است كه در آن، مكلّف بين چند خصال مخيّر است، مانند كفّاره افطار عمدى روزه ماه رمضان كه شخص بين آزاد كردن برده،


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 407
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست