مستحب دانستهاند: يك بار پس از سلام دادن، بار دوم پس از برآمدن بر منبر قبل از خطبه و بار سوم پس از خطبه. بعضى نيز تحويل ردا را دو بار مستحب دانستهاند: يكى پس از نماز براى امام و مأموم و ديگرى پس از برآمدن بر منبر براى امام.(6)
(-->تبديل)(-->نقل)(-->التفات)
تحيّات
تَحيّات: كلمات ويژه در تشهّد آخر نماز.
در روايتى از امام صادق عليه السّلام در تشهّد آخر نماز، ذكرى كه به تحيات معروف مىباشد بدين صورت آمده است:{التَّحِياتُ لِلّهِ وَالصَّلَواتُ الطّاهِراتُ الطَّيّباتُ الزّاكِياتُ الغَادِياتُ الرّائِحاتُ السّابِغاتُ النّاعِماتُ لِلّهِ... . }(1)از اين عنوان در باب صلات ياد شده است.
از ذكرهاى مستحب در تشهّد پيش از سلام نماز، ذكر تحيات است كه بعد از شهادتين گفته مىشود.(2)
تحيّت
تَحيَّت: سلام كردن/ هر نوع تحيّت.
تحيّت در لغت به معناى دعا براى حيات و بقاى كسى است. سپس استعمال آن در آنچه تحيّت بدان تحقّق مىيابد مانند سلام كردن و غير آن، رايج شده، و در شرع در معناى خاص يعنى گفتن{سَلامٌ عَلَيكُم }به كار رفته است.(1)
از آن به مناسبت در باب طهارت و صلات سخن گفته شده است.
حكم:گفتن تحيّت شرعى (سلام عليكم) به مسلمانان، مستحب و جواب آن واجب است(-->سلام)؛ ليكن در انواع ديگر تحيّت مانند{صَبَّحَكُمُ اللّهُ بِالخَيْرِ }كه سلام شرعى محسوب نمىشوند، پاسخ آنها به قول مشهور واجب نيست.(2)
در قرآن كريم چنين آمده است: «هرگاه نسبت به شما تحيّتى انجام شود، با تحيّتى بهتر از آن يا همانند آن پاسخ دهيد»(3). بسيارى «تحيّت» به كار رفته در آيه شريفه را به خصوص سلام تفسير