در صورت اوّل تجديد را مطلقا جايز دانسته و در صورت دوم جايز ندانستهاند مگر با فاصله افتادن زمان معتنابه يا عملى همچون نماز بين وضوى اوّل و دوم.(4)استحباب تجديد در غسل، مورد اختلاف است.(5)
مكروه:تجديد قبر مندرس شده مكروه است مگر قبور شخصيتهاى دينى و مذهبى ـ همچون معصومان عليهم السّلام بويژه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و خاندان پاك آن حضرت و نيز عالمان ربانى و صالحان ـ كه تجديد قبورشان تعظيم شعائر دينى و تكريم مقام علم و تقوا به شمار مىرود.(6)
مباح:تجديد بناى مسجدى كه بدون استفاده مانده به منظور توسعه آن در صورت نياز جايز است.(7)
احكام تجديد:
1. تيمّم:كسى كه به جهت عذرى براى انجام دادن عبادت تيمّم كرده است با تمكّن از استعمال آب، تيمّمش باطل مىشود؛ از اينرو، چنانچه پس از تمكّن، فاقد آن شود بايد دوباره تيمّم كند.(8)
2. نيّت روزه:روزهدارى كه در اثناى روزه، نيّت افطار كرده است در صورتى كه پيش از افطار، نيّت روزه را تجديد كند بنابر نظر اكثر فقها بلكه مشهور، روزهاش صحيح است.(9)
3.تلبيه:كسى كه با احرام حج اِفراد(-->حج اِفراد)يا قِران(-->حج قران)وارد مكّه شده است پيش از وقوف به عرفات(-->وقوف)مىتواند طواف انجام دهد؛ ليكن بنابر نظر برخى براى خارج شدن (تحلّل) از احرام به طواف، بايد پس از هر طوافى تلبيه را تجديد كند. در مقابل، برخى تنها نيّت بر خروج از احرام را كافى، و تجديد تلبيه پس از طواف و نماز آن را افضل دانستهاند.(10)
4. نكاح:تجديد عقد ازدواج ـ اعم از دائم و موقّت ـ با زنى كه پيش از اين به عقد موقّت به همسرى گرفته است پيش از اتمام مدّت عقد فعلى بنابر مشهور صحيح نيست مگر آنكه مدّت باقى مانده را بذل كند.(11)