اختلاف است. بنابر قول به جواز، پوشيدن لباس غير خالص مكروه است.(2)
تاريخ
تاريخ: زمان وقوع يك پديده.
تاريخ در لغت به معناى تعيين زمان يك رخداد است. در اسلام رخداد مهم هجرت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله از مكّه به مدينه مبدأ تاريخ مسلمانان قرار داده شده كه به دو گونه قمرى و شمسى محاسبه مىگردد.
مراد از تاريخ در كلمات فقها زمان وقوع يك پديده است، مثلا گفته مىشود: تاريخ هريك از طهارت يا نجاست آب، يا معلوم است و يا مجهول و مراد، زمان حدوث طهارت يا نجاست است. از اين عنوان در فقه در بابهايى نظير طهارت، حج، نكاح و ارث و نيز در اصول فقه سخن رفته است.
الف. بعد فقهى:آب كُرّى(-->آب كُر)كه قبلا قليل(-->آب قليل)بوده يا آب قليلى كه سابقه كُر بودن داشته است، اگر با نجاستى ملاقات كند، به لحاظ معلوم يا مجهول بودن تاريخ، چهار صورت پيدا مىكند: 1. تاريخ حدوث كُرّيت يا قلَّت و نيز ملاقات معلوم است. 2. تاريخ هر دو مجهول است. 3. تاريخ حدوث كُرّيت يا قلَّت، معلوم و زمان ملاقات، مجهول است. 4. عكس صورت سوم.
حكم صورت نخست روشن است. مثلا اگر تاريخ ملاقات پس از حدوث كرّيت آب باشد، آب محكوم به طهارت است.
طهارت و نجاست آب در صورت دوم اختلافى است. مشهور قائل به طهارت آن هستند. در دو صورت آخرى نيز اين اختلاف مطرح است.(1)
اگر حاجى يا عمره گزار عملى را كه موجب كفّاره است مرتكب شود ولى نداند كه ارتكاب اين عمل قبل از تلبيه(-->تلبيه)بوده تا كفّارهاى بر عهدهاش نيايد يا پس از تلبيه تا كفّاره بر او واجب گردد، در اين فرض اگر تاريخ هر دو يا تنها تاريخ يكى ـ خواه تلبيه يا عملِ موجب كفّاره ـ مجهول باشد، كفّاره بر عهده او نخواهد آمد.(2)
(1)العروة الوثقى (ج) 1/ 84 ـ 85 ؛ العروة الوثقى 1/ 37 ؛ مستمسك العروة 1/ 166 ـ 167 ؛ مهذب الاحكام 1/ 191 ـ 193
(2)مستند الشيعة 4/ 358 ؛ العروة الوثقى 1/ 562 ـ 563 .