responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 312

بنابر تصريح جمعى از فقها، حمل مرده بويژه زن با تابوت مستحب است.(1)مستحب است چهار نفر ـ كه هركدام يك پايه تابوت را بر دوش گرفته است ـ جنازه را حمل كنند(2)(-->تربيع جنازه).

مستحب است هنگام بيرون آوردن ميّت از تابوت اين دعا خوانده شود:{بِسْمِ اللّهِ وَ بِاللّهِ وَ عَلى مِلَّةِ رَسُولِ اللّهِ، اَللّهمَّ إِلى رَحْمَتِكَ لا إِلى عَذابِكَ، اَللّهُمَّ افْسَحْ لَهُ فى قَبْرِهِ وَ لَقِّنْهُ حُجَّتَهُ وَ ثَبِّتْهُ بِالْقَوْلِ الثّابِتِ وَ قِنا وَ إيّاهُ عَذابَ القَبْرِ. }(3)

نهادن كافور بر تابوت؛(4)دفن ميّت همراه تا بوت؛(5)گذاشتن دو ميّت بويژه زن و مرد، درون يك تابوت؛(6)تزيين تابوت به كشيدن پارچه سرخ يا زرد روى آن(7)و گرفتن آتشدان(8)(ظرفى براى سوزاندن و دود كردن بعضى چيزها) جلوى تابوت، مكروه است. برخى قدما قائل به حرمت گذاشتن دو ميّت در يك تابوت شده‌اند.(9)

در اقامه نماز بر ميّت، تابوت، حائل به شمار نمى‌رود؛ از اين‌رو نماز بر ميّتى كه در تابوت است با رعايت بقيّه شرايط، صحيح است.(10)

تار و پود

تار و پود:رشته پهنا و درازاى جامه.

تار رشته باريكى است كه در طول جامه و پود در عرض آن بافته مى‌شود و از آن به مناسبت در باب صلات ياد شده است.

پوشيدن لباس حرير خالص ـ اعم از رويه و آستر ـ براى مرد حرام و نماز با آن باطل است؛ ليكن اگر تنها تار يا پود آن از ابريشم و بقيّه از غير ابريشم ـ مثلا پنبه ـ باشد جايز است(1)(-->ابريشم).

پوشيدن لباس زر باف براى مرد حرام و موجب بطلان نماز است؛ ليكن در اينكه مراد از لباس زر باف، لباسى است كه همه‌اش زر بافى شده و تار و پودش از طلا است، يا اعم از خالص و غير خالص ـ مثلا تنها تار يا پودش از طلا باشد ـ


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 312
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست