responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 254

در حلّيت و حرمت گوشت پرستو اختلاف است؛ اكثر فقها آن را حلال گوشت ولى خوردن گوشتش را مكروه مى‌دانند.(1)

پرسش

پرسش: عمل پرسيدن.

پرسش يا از سوى قاضى در مقام قضاوت مطرح مى‌شود يا از ناحيه غير قاضى براى دانستن و آگاهى. پرسش قاضى نيز يا براى توضيح خواستن است، مانند آنكه كسى به امرى مبهم اقرار(-->اقرار)كند و قاضى از وى توضيح بخواهد(-->استفسار)و يا براى كشف حقيقت جهت اثبات يا نفى دعوا، مانند سؤال قاضى از گواهان و متّهم(-->استنطاق)(-->بازجويى).

پرسش غير قاضى نيز اگر براى دانستن و آگاهى باشد استعلام(-->استعلام)و مانند آن نام دارد و اگر توسط مقلّد از مجتهد در مسائل شرعى صورت گيرد استفتا(-->فتوا)ناميده مى‌شود. از پرسيدن به جهت خجالت زده كردن طرف مقابل و عاجز كردن وى از پاسخ (تعنّت)، در برخى روايات نهى و به پرسيدن براى فهميدن و آگاهى يافتن امر شده است.(1)

پرنده

پرنده: جانور بال‌دار.

از آن در بابهاى مختلف نظير طهارت، حج، تجارت، سبق و رمايه، صيد و ذباحه، اطعمه و اشربه و حدود از جهات گوناگون بحث شده است.

1. حلّيت و حرمت پرندگان:موضوع حلال گوشت و حرام گوشت بودن پرندگان از مهم‌ترين مباحث فقهى است.

اصل اوّلى:در همه اشياء اصل اوّلى اباحه و حلّيت است(1)(-->قاعده حلّيت)؛ ليكن در مورد حيوانات، اصل عدم تذكيه(-->تذكيه)نيز وجود دارد و همين امر منشأ اختلاف شده كه در موارد شك در حلّيت و حرمت پرنده‌اى آيا به اصل اباحه رجوع و بر اساس آن حكم به حلال گوشت بودن پرنده مشكوك مى‌شود يا اصل اباحه در حيوان به اصل عدم تذكيه تخصيص


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 254
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست