responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 232

رمضان بر بيهوش واجب نيست.(11)برخى گفته‌اند: اگر قبل از بيهوشى نيّت روزه نداشته است قضا بر او واجب مى‌شود.(12)

زكات:اخراج زكات فطره بر كسى كه هنگام غروب شب عيد بيهوش بوده واجب نيست.(13)

حج:اگر حاجى پس از نيّت وقوف در عرفات يا مشعر و تحقّق وقوف هرچند به اندك زمانى، بيهوش گردد وقوف و حجش صحيح است؛(14)ليكن اگر بيهوشى قبل از وقوف بوده و همه زمان وقوف را دربرگرفته باشد درصورتى كه موجب فوت وقوف در هر دو موقف (عرفات و مشعر) گردد، حجش باطل است(15)و اگر موجب فوت يكى از دو وقوف گردد، چنانچه مشعر را درك كرده باشد حجش صحيح است. همچنين بنابر قول مشهور اگر عرفه را درك كرده باشد.(16)

عقود جايز:فسخ عقد جايز مانند وديعه(-->وديعه)، وكالت(-->وكالت)و مضاربه(-->مضاربه)بر خلاف عقد لازم، بدون سبب جايز است. پيش از اين گفته شد كه عقل، شرط صحّت همه عقود و ايقاعات است؛ ليكن در خصوص عقود جايز علاوه بر شرط صحّت بودن، شرط استمرار و باطل نشدن آنها نيز مى‌باشد. بنابر اين عقد وكالت با خروج موكّل يا وكيل از اهليّت تكليف، باطل مى‌گردد.(17)همچنين عقد وديعه(18)و مضاربه.(19)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 232
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست