responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 201

مى‌خريد، سپس فروشنده براى تعيين مبيع (كالاى مورد معامله) پارچه‌اى را به طرف خريدار مى‌انداخت. از اين بيع در باب تجارت سخن گفته شده است.

حكم:بيع منابذه به جهت غررى بودن آن(-->قاعده غرر)باطل و از جمله معاملاتى است كه در روايت معروف نبوى از آن نهى شده است.(1)

بيع مواضعه

بيع مُواضَعَه:فروش كالا به كمتر از بهاى خريد آن با اعلام قيمت خريد به مشترى.1

از آن در باب تجارت سخن رفته است.

بيع مواضعه، جايز و مشروع است؛ ليكن صحّت آن به اعلام قيمت خريد و نيز مقدارى كه از آن كم شده، مشروط است، مانند آنكه فروشنده به خريدار بگويد: اين كالاى خريدارى شده به صد تومان را به ده تومان كمتر از آن به تو مى‌فروشم و اگر چنين بگويد: اين كالا را به ده‌تومان ارزان‌تر از قيمت خريد به تو مى‌فروشم، چون قيمت خريد در معامله ذكر نشده باطل است.(2)

بر فروشنده واجب است قيمت خريد را صادقانه به خريدار اعلام كند. درصورت اِخبار دروغين از قيمت خريد، به قول مشهور خريدار بين فسخ عقد و گرفتن كالا به قيمت تعيين شده در عقد، مخيّر است.(3)

بيع مؤامره

بيع مُؤامَرَه:از اقسام بيع خيار شرط.

بيع مؤامره به معامله‌اى اطلاق مى‌شود كه در آن نسبت به امضا يا فسخ آن، مشورت با شخصى معيّن در مدّتى معيّن، شرط مى‌شود و از آن در باب تجارت سخن رفته است.

بيع مؤامره، مشروع و جايز است و هر يك از فروشنده و خريدار يا هر دو مى‌توانند براى خود در معامله شرط مشاوره كنند؛ البتّه مدّت آن بنابر مشهور بايد معيّن باشد. در نتيجه با حكم به ابقاى عقد از سوى مشاور، عقد لازم مى‌شود و شرط كننده


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 201
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست