responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 130

بلدى است كه زكات در آن بلد پرداخت مى‌گردد يا بلدى كه عين در آن تلف شده و يا بالاترين قيمت از دو قيمت ياد شده، اختلاف است.اين اختلاف در فرض وجود عين مال، چنانچه شخص بخواهد قيمت آن را جهت زكات پرداخت كند نيز وجود دارد كه ملاك، قيمت بلد اخراج است يا بلدى كه مال در آنجا است و يا بالاترين قيمت از دو قيمت ياد شده.(6)

ميزان در جواز پرداخت زكات و خمس به ابن سبيل(-->ابن سبيل)فقر او در بلد استحقاق زكات يا خمس است گرچه در بلد خودش نيازمند نباشد.(7)

صوم:در بلادى كه افق آنها نزديك به يكديگر است با رؤيت هلال(-->هلال)در بلدى حكم به ثبوت آن در ديگر بلاد مى‌شود. در نتيجه اوّل رمضان و نيز اوّل شوّال براى همه آن بلاد، هم‌زمان ثابت مى‌گردد.(8)

حج:اجير گرفتن براى ميّت جهت حج نيابتى، بنابر مشهور واجب نيست از بلد ميّت باشد. آنچه واجب است اجير گرفتن از نزديك‌ترين ميقاتها(-->ميقات)به مكّه است.(9)

جهاد:براى اهل كتاب(-->اهل كتاب)جايز نيست در بلاد اسلامى معابد خود را بازسازى كنند(10)(-->اهل ذمّه).

تجارت:از شرايط بيع سلم(-->بيع سلف)وجود كالا (مُسلَمٌ فيه) به‌طور غالب در زمان تحويل آن است و ميزان در تحقّق اين شرط يافت شدن آن در بلدى است كه ـ بر اساس شرط يا اطلاق ـ تحويل كالا در آن بلد بايد صورت گيرد.(11)

ضمان:اطلاق عقد كفالت(-->كفالت)نسبت به تحويل مَكفولٌ‌عَنه، منصرف به بلد عقد مى‌باشد مگر آنكه قرائن بر خلاف آن دلالت كند.(12)

وكالت:مقتضاى اطلاق وكالت(-->وكالت)در بيع، بيع به ثمن مثل به قيمت نقدى بلد است.(13)

نكاح:اگر زن ضمن عقد شرط كند كه شوهرش او را از بلدش خارج نكند در لزوم وفاى به اين شرط بر شوهر بين فقها اختلاف است.(14)

اطعمه و اشربه:حيوانى كه در بلدى موطوء انسان واقع شده در صورتى كه مقصود از نگهدارى حيوان گوشت آن


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 130
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست