اگر فردى از اهل كتاب بعد از بعثت به آيين آسمانى ديگرى بجز اسلام بگرود ـ مانند آنكه مسيحى يهودى شود ـ آيا از او پذيرفته مىشود يا آنكه جز پذيرش اسلام راهى ديگر ـ حتّى بازگشت به آيين پيشين خود ـ ندارد؟ مسئله محلّ اختلاف است.(2)
آيا احكام اهل كتاب بر گرويدگان به آيين يهود پس از بعثت حضرت عيسى على نبينا وآله و عليهالسّلام جارى مىشود يا نه؟ برخى، جريان آن را مورد اشكال قرار دادهاند.(3)
(-->مبعث)
بعصوص
بُعْصوص: از استخوانهاى بدن.
برخى اهل لغت آن را به استخوان بالاى ران، و برخى ديگر، مرادف عُصْعُص به معناى استخوان ميان دو كَپَل (دنبالچه) و گروه سوم به استخوان نازك دور دُبُر تعريف كردهاند.(1)عنوان ياد شده در باب ديات آمده است.
كسى كه بعصوص ديگرى را (به هر يك از معانى سهگانه) بشكند؛ بهگونهاى كه وى نتواند از بيرون آمدن مدفوع جلوگيرى كند، بايد ديه كامل بپردازد(2)(-->ديات).
بعض
بعض: بخشى نامعيّن از چيزى.
مفهوم «بعض» برخلاف «جزء» ـ كه بر بخشى معيّن و مستقل از ديگر اجزاى يك مركّب، اطلاق مىگردد(-->جزء)ـ بر بخشى نامعيّن از چيزى ـ كه چه بسا در برگيرنده چند جزء باشد ـ دلالت دارد. بر عنوان «بعض» در ابواب مختلف فقهى احكام فراوانى مترتّب است كه به نمونههايى از آنها در بابهاى اجتهاد و تقليد، طهارت، صلات، زكات، خمس و تجارت اشاره مىكنيم.
اجتهاد و تقليد:اگر مجتهدى در بخشى از احكام مانند عبادات و مجتهدى