responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 108

يعنى بنابر مشهور وارد سال دوم شده باشد.(2)

گوشت بز و ميش، يك جنس محسوب مى‌شود. بنابر اين زيادى گرفتن در معامله آن دو با يكديگر ـ مانند فروختن ده كيلو گوشت ميش به دوازده كيلو گوشت بز ـ ربا(-->ربا)و حرام است.(3)

بز اهلى و كوهى از حيوانات حلال گوشت هستند.(4)

بزاق -->آب دهان

بزر

بَِزْر: بذر(-->بذر)/ روغن كتان(-->كتان).

كاربرد بزر در معناى دوم با حذف مضاف است؛ چه آنكه در اصل، دهن البزر (روغن گرفته شده از تخم كتان) بوده و با حذف مضاف، مضاف اليه جاى آن را گرفته است.(1)

بزرگداشت -->تعظيم

بساوايى

بساوايى: قوّه لامسه.

از آن در باب ديات سخن رفته است.

همانگونه كه از بين بردن عضوى از بدن مسلمان موجب ثبوت ديه است(-->ديات)ازبين بردن منافع اعضاى او، همچون حسّ بويايى يا بينايى نيز موجب ثبوت ديه‌است؛ ليكن براى بعضى منافع مثل قوّه لامسه، در شرع ديه‌اى ذكر نشده است؛ از اين رو اختلاف شده كه آيا قاعده كلّىِ «هرچه در انسان يكى باشد، اگر شخصى آن را از بين ببرد، ديه كامل ثابت مى‌شود» شامل منافع نيز مى‌شود يا تنها اعضا را دربرمى‌گيرد؟

از بين بردن قوّه لامسه بنابر قول اوّل، موجب ثبوت ديه كامل و بنابر قول دوم، موجب ثبوت ارش(-->ارش)بر عهده جنايتكار خواهد بود. بسيارى از فقها قائل به قول دوم هستند.(1)

(-->لمس)

بستانكار -->دين

بستگان -->خويشاوندى


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 108
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست