responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 105

دوم ادّعاى اجماع نيز شده است.(5)بدن مرد شرابخوار جز عورتش هنگام اجراى حد بايد برهنه باشد.(6)

اگر دو مرد يا دو زن، بدون ضرورت، زير يك لحاف عريان قرار گيرند تعزير(-->تعزير)مى‌شوند. در مقدار تعزير اختلاف است. برخى قدما و اكثر متأخّران، مقدار آن را به اختيار حاكم بين سى تا 99 تازيانه و برخى ديگر از قدما بين ده تا 99 شلاق در نوسان دانسته‌اند.(7)

(-->پوشش)

بريان -->كباب

بريد

بَريد: واحد مسافت/ نامه رسان(-->نامه رسان).

بريد به معناى نخست به عنوان واحد مسافت ـ معادل چهار فرسخ شرعى يا دوازده ميل، حدود 22 كيلومتر ـ براى تعيين حدّ برخى موضوعات احكام شرعى همچون سفر(-->سفر)و حرم(-->حرم)در روايات و كلمات فقها در باب صلات و حج به كار رفته است.

سفر شرعى كه احكام قصر(-->قصر)و افطار(-->افطار)بر آن مترتّب است، با طىّ مسافتى به مقدار دو بَريد تحقّق مى‌يابد.(1)حدّ حرم را بَريد در بَريد گفته‌اند.(2)

بريد بعث

بَريد بَعث:ابتداى وادى عقيق.

عنوان يادشده در باب حج به كار رفته است.

عقيق(-->وادى عقيق)ميقات اهل عراق و نجد است. بافضيلت‌ترين مكان در عقيق براى احرام بستن(-->احرام)ابتداى آن است. در اينكه مراد از اوّل عقيق چيست، ظاهر روايات مختلف است. برخى ابتداى آن را «مَسلَخ» يا «مَسلَح» ذكر كرده‌اند و برخى ديگر «بريد بعث» كه در دو فرسخى مسلخ از طرف عراق واقع است. ظاهراً در اينكه مسلخ ابتداى عقيق است بين فقها اختلافى وجود ندارد.


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 105
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست