responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 94

2.محل تماس لباس يا بدن با سگ، خوك يا كافر در صورت خشك بودن.(2)

3.خانه مجوسى(3)و معابد يهود و نصارى براى مسلمانى كه مى‌خواهد در آنها نماز بگزارد، ليكن در نجاست آنها شك دارد؛ هرچند در صورت شك، اين مكانها پاكند.(4)

4.محل تماس لباس يا بدن با موشِ خيس به قول مشهور.

5 .لباس و بدنى كه در نجاست آنها ترديد است.

6 .لباسى كه با مذى(--> مذى)تماس پيدا كرده و يا ادرار شتر و گوسفند بر آن پاشيده شده است.(5)

در اينكه جبران خسارت رهگذرى كه آب پاشى درِ منزلى را نبيند و بر اثر آن بلغزد و آسيب ببيند بر عهده كسى است كه آب پاشيده يا نه، اختلاف است.(6)

آب جارى

آب جارى: آب روانِ جوشيده از زمين، مانند آب چشمه و قنات.

به قول مشهور در تحقّق عنوان جارى، علاوه بر جريان، جوشيدن از زمين نيز شرط است. عدم اعتبار جوشش و كفايت جريان غالبى به دليل اتّصال به منبعى و نيز عدم اعتبار جريان فعلى و كفايت جوشش از زمين، ديگر اقوال در باره آب جارى‌اند.(1)

آب جارى از اقسام آب مطلق(--> آب مطلق)است كه از احكام آن در باب طهارت و زكات سخن گفته شده است.

آب جارى ـ هرچند كمتر از كرّ(--> آب كرّ)باشد ـ به ملاقات نجاست نجس نمى‌شود، مگر آنكه بو، رنگ يا مزه آن بر اثر نجاست تغيير كند.(2)در صورت نجاست، پاك شدن آن به زوال بو، رنگ و مزه نجاست(--> تغيّر)است ـ هرچند زوال به خودى خود باشد ـ مشروط به اينكه با آب تازه كه از مادّه خارج مى‌شود، مخلوط گردد. در حصول طهارت بدون آميختگى، اختلاف است.(3)حكم آب راكدِ متّصل به جارى نيز چنين است(--> آب راكد).

آبى كه از زمين مى‌جوشد امّا جريان


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 94
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست