responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 747

صلات:به قول مشهور، نماز مردهمراه با انگشتر طلا(10)و نماز مرد و زن با انگشتر غصبى باطل است.(11)نماز خواندن با انگشتر آهنى(12)و به قول مشهور با انگشتر منقوش به تصوير حيوان يا انسان مكروه،(13)و در كراهت نماز خواندن با انگشتر منقوش به تصوير غير جاندار، مانند درخت، اختلاف است.(14)نماز خواندن با انگشتر عقيق، بويژه عقيق يمانى(15)و نيز انگشترى كه نگين آن بلور باشد(16)مستحب است. نماز با انگشتر نجس صحيح است.(17)شمارش تعداد ركعات نماز با جا به جا كردن انگشتر جايز است.(18)

صوم:مكيدن انگشتر براى روزه دار جهت كاستن از تشنگى جايز است.(19)

حج:مستحب است مسافر براى حفظ سلامت خود، انگشتر عقيق زرد يا فيروزه‌اى كه بر آن ذكر خاص نوشته شده، همراه داشته باشد.(20)به دست كردن انگشتر براى مُحرم( -->احرام)به قصد زينت، حرام و به قصد عمل به سنّت يا بهره مندى از خاصيّت آن، جايزاست.(21)به قول مشهور، طواف با انگشتر نجس باطل است.(22)

جهاد:انگشتر از سَلَب( -->سلب)محسوب مى‌شود.(23)

نكاح:آميزش با در دست داشتن انگشتر نوشته شده به اذكار و اسماء الـهى مكروه است.(24)

يمين:اگر كسى سوگند ياد كند كه زيور آلات نپوشد، شامل انگشتر نيز مى‌شود. از اين رو، با به دست كردن انگشتر، سوگند شكسته وكفّاره آن واجب مى‌شود(25)( -->قسم).

ارث:انگشتر ميّت از حبوه( --> حبوه)است و به پسر بزرگ‌تر داده مى‌شود.(26)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 747
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست