responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 743

تبديل انگور يا خرماى نجس به سركه، موجب پاكى آن نمى‌شود؛ ليكن اگر نخست به شراب تبديل شود، سپس به سركه، در حصول‌طهارت‌آن اختلاف‌است.(6)در صورت شك در تحقّق انقلاب، به نجاست مايع مشكوك حكم مى‌شود.(7)

آيا مُطهِّر بودن انقلاب، شامل انقلاب هر مايعى نجس به هر مايعى پاك مى‌شود يا اينكه تنها به انقلاب شراب به سركه اختصاص دارد؟ ظاهر كلمات اغلب فقها قول دوم است. برخى تصريح به قول اوّل كرده‌اند.(8)

رهن و غصب:در صورت تبديل عصير( -->عصير)رهنى به شراب، رهن باطل مى‌شود و در صورت تبديل آن به سركه، به ملك گرو گذار و در نتيجه رهن باز مى‌گردد.(9)گرو گذاشتن شراب نزد مسلمان صحيح نيست و در صورت گذاردن، چنانچه نزد مرتهن (رهن گيرنده) به سركه تبديل شود، در اينكه از آنِ مرتهن است يا راهن (رهن گذارنده) اختلاف است.(10)همچنين است موردى كه شراب غصبى، نزد غاصب به سركه تبديل شود.(11)

انكار

انكار: نفى چيزى/ اظهار ناخوشايندى نسبت به منكر.

از انكار به مفهوم نخست در بابهاى طهارت، قضاء و حدود سخن رفته است.

انكار امرى از دين:انكار خدا يا يگانگى او، و انكار رسالت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و نيز انكار ضرورى دين( -->ضرورى)موجب كفر( -->كفر)مى‌گردد؛ ليكن در اينكه انكار ضرورى دين، مانند انكار خدا سببى مستقل براى حصول كفر است يا از آن جهت كه به انكار خدا يا رسالت پيامبر بر مى‌گردد، اختلاف است. طبق مبناى دوم، چنانچه انكار فرد به انكار خدا يا رسالت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله برنگردد كافر به شمار نمى‌رود( -->ارتداد).


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 743
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست