responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 731

حال احرام جايز است و كفّاره ندارد.(5)

نكاح:در عقيقه شرط است كه به يكى از انعام ثلاث باشد و صدقه دادن با پول آن كفايت نمى‌كند(6)( --> عقيقه).

صيد و ذباحه:تذكيه گاو و گوسفند، به ذبح( --> ذبح)و شتر، به نحر( --> نحر)است.

اطعمه و اشربه:انعام ثلاث حلال گوشتند، مگر آنكه موطوء انسان واقع شوند(7)يا شير خوك خورده باشند؛ به گونه‌اى كه بدان نيرو گرفته، و استخوانشان محكم شده باشد(8)و يا از مدفوع نجس تغذيه كرده باشند(9)كه در هر سه صورت، گوشت آنها حرام مى‌شود( --> آميزش با حيوان).

( --> نجاستخوارى)( --> حلال گوشت)

انعام؛ سوره

اَنعام؛ سوره: ششمين سوره قرآن كريم.

در باب صلات آمده است.

زياد خواندن سوره انعام(1)و قرائت آن در ركعت اوّل نمازى كه در شب اوّل مُحّرم خوانده مى‌شود،(2)و نيز نماز اوّل ماه(3)و نماز حاجت،(4)مستحب است. تلاوت سوره ياد شده در عمل اُمِّ داوود( --> عمل اُمِّ داوود)پس از نماز عصر روز نيمه رجب نيز وارد شده است.(5)قرائت سوره‌هاى بلند از جمله انعام در شش ركعت آخر نماز شب مستحب است.(6)

انعزال

انعزال: زوال منصب و پست.

عزل، بركنار كردن نماينده از سمت خويش، و انعزال، زايل شدن سمت و منصب شخص صاحب منصب است كه گاه به سببى اختيارى است، مانند عزل وكيل از سوى موكّل كه سبب انعزال از سمت وكالت مى‌شود و گاه به سببى غير اختيارى، مانند فقدان عقل در ولىّ كه سبب انعزال وى از مقام ولايت مى‌گردد. از آن در بابهايى مانند وكالت، وقف، وصيّت و قضاء سخن رفته است.


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 731
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست