responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 726

به گونه‌اى كه عنوان نجاستخوار (جلاّل) بر او صدق كند، گوشتش حرام مى‌گردد(9)(-->نجاستخوارى).

اصل در انسان آزاد بودن است‌وبردگى خلاف اصل مى‌باشد( -->آزادى).

انسان؛ سوره

انسان؛ سوره [= دهر؛ هل اَتى ]: هفتاد و ششمين سوره قرآن كريم.

از آن در باب صلات سخن رفته است.

قرائت سوره ياد شده در نماز صبح،(1)بويژه در ركعت اول آن در روز دوشنبه(2)و پنجشنبه(3)و نيز در ركعت هشتم نماز شب( --> نماز شب)مستحب است.(4)

انسداد

اِنسداد: بسته بودن راه تحصيل علم و علمى (ظنّ خاص) به احكام شرعى، مقابل انفتاح.

انسداد از عناوينى است كه در كتابهاى اصولى متأخّر طرح شده و از آن در علم اصول بحث حجيّت خبر واحد( -->خبر واحد)سخن رفته است.

راه به دست آوردن علم و يقين در مسائل اعتقادى در همه زمانها باز است. همچنين راه علم و علمى به احكام شرعى فرعى در زمان حضور معصومان عليهم السّلام؛ ليكن در زمان غيبت، در انسداد يا انفتاح راه تحصيل علم و علمى به احكام شرعى فرعى اختلاف است. مشهور اصوليان قائل به انفتاح راه علمى‌اند؛ هرچند راه علم را به بيشتر احكام بسته مى‌دانند( --> انفتاح). برخى، مانند ميرزاى قمى و پيروان او به انسداد راه تحصيل علم و علمى معتقدند؛ از اين رو، آنان را «انسدادى» ناميده‌اند.(1)

دليل انسداد:انسداديها بر انسداد دليلى عقلى ارائه مى‌كنند كه به «دليل انسداد» معروف است. اين دليل پنج مقدّمه دارد كه «مقدّمات دليل انسداد» ناميده مى‌شود و به شرح زير است:

1.علم اجمالى به ثبوت احكام واقعى در شرع.


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 726
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست