responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 706

كراهت دارد، مگر در انار و انگور كه با هر دو دست مباح است.(7)خلال كردن با چوب انار مكروه است.(8)

مستحب است همراه ميّت دو چوب در قبر بگذارند. بهتر آن است كه از درخت خرما باشد. اگر نبود، به قول مشهور درخت سدر. اگر آن هم يافت نشد، چوب درخت بيد. اگر آن نيز پيدا نشد به گفته بعضى از چوب درخت انار. برخى نيز چوب درخت انار را در رديف درخت بيد قرار داده‌اند؛ بدين معنا كه اگر چوب درخت سدر در دسترس نبود بين گذاردن چوب درخت بيد و انار مخيّر است(9)( -->جريدتين).

انبات

اِنبات: روييدن.

به مناسبت در بابهايى مانند صوم، جهاد، حجر و نكاح به كار رفته است.

روييدن موى زهار، از نشانه‌هاى بلوغ( --> بلوغ)به شمار رفته(1)و احكامى بر آن مترتّب گشته است.

كودكان در جنگ كشته نمى‌شوند، بلكه به اسارت گرفته مى‌شوند و اگر بلوغ طفلى محرز نباشد، از راههاى احراز آن، انبات موهاى زهار است.(2)

اگر زنى نوزادى را به اندازه روييدن گوشت و محكم شدن استخوان وى شير دهد، نوزاد فرزند رضاعى او شمرده مى‌شود و احكام فرزند نَسَبى همچون محرميّت و حرمت ازدواج با او بر آن مترتّب مى‌گردد.(3)

انبياء؛ سوره

انبياء؛ سوره: بيست‌ويكمين‌سوره قرآن‌كريم.

در باب صلات نام برده شده است.

بر استحباب قرا ئت سوره انبياء تأكيد شده است(1)و خواندن آن در نماز آيات( --> نماز آيات)مستحب است.(2)همچنين قرائت سوره‌هاى بلند از جمله انبياء در


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 706
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست