responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 694

كردن و ديگر مفطرات امساك كند(1)(-->روزه).

مسافرى كه در ماه رمضان، بعد از ظهر يا پس از باطل كردن روزه در سفر، به وطن يا جايى كه قصد ماندن ده روز را دارد، مى‌رسد مستحب است باقى مانده روز را از مفطرات امساك كند.(2)

حج:به قول مشهور، امساك(گرفتن) بينى از بوى بد، بر محرم(--> احرام)حرام‌است.(3)اگر محرم شكارى را امساك و حبس كند و بدين سبب بچّه آن بميرد، ضامن است. همچنين اگر غير محرم (مُحلّ) صيدى را در خارج حرم نگه دارد، ولى بچّه آن در حرم(-->حرم)بميرد،(4)ضامن است.

رهن:امساك (حبس) رهن توسط رهن گيرنده (مرتهن) پس از پرداخت بدهى از سوى رهن گذار (راهن) جايز نيست(5)(-->رهن).

طلاق:در طلاق رجعى(--> طلاق رجعى)مرد مى‌تواند در ايّام عدّه(-->عدّه)به همسرش رجوع كند. به تصريح برخى، از الفاظى كه دلالت بر رجوع مى‌كند لفظ«أَمْسَكْتُكِ»است.(6)

لعان:چنانچه مرد تا قبل از وضع حمل زن، از نفى فرزند از خود خوددارى كند، در جواز نفى پس از وضع حمل براى وى اختلاف است(7)( --> نفى ولد).

قصاص:اگر كسى انسانى را بگيرد و نگه دارد و ديگرى او را بكشد، كيفر نگهدارنده، حبس ابد است، نه قصاص.(8)

امساك به معروف

امساك به معروف: زندگى كردن مرد با همسرش به نيكى و درستى.

عنوان يادشده در قرآن كريم1 در كنار عنوان «تسريح به احسان» به كار رفته و مراد از آن، اين است كه مرد در زندگى با همسرش به وظايف زناشويى و حقوق خانوادگى عمل كند؛ چنان كه مراد از «تسريح به احسان» طلاق دادن زن ـ نه به قصد آزار و زيان رساندن به وى، بلكه ـ به قصد آزادى و رهايى او از قيد زوجيّت و به دست گرفتن زمام سرنوشت خود است


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 694
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست