است.(10)به قول مشهور، اگر باز داشتن از منكر متوقّف بر قتل يا مجروح كردن باشد، مشروط به اذن امام يا مأذون از سوى او است.(11)
مزد گرفتن براى امر به معروف و نهى از منكر جايز نيست؛ زيرا از واجبات است.(12)ليكن اگر كسى از باب حسبه(-->امور حسبى)بر اين امر گمارده شود، ارتزاق وى از بيت المال همچون قاضى و مؤذّن جايز است(--> ارتزاق).
امرد
اَمرَد: نوجوانى كه هنوز ريش در نياورده است.
از آن به مناسبت در بابهايى مانند نكاح و غصب سخن رفته است.
در جواز نگاه كردن مرد به مرد، تفاوتى ميان اَمرد و غير او نيست؛ امّا اگر خوف فروافتادن در گناه دارد نگاه كردن حرام است.(1)
اگر كسى برده اَمردى را غصب كند و رشد موى صورتش از قيمت او بكاهد، ضامن كاهش قيمت او است.(2)
امساك
اِمساك: باز داشتن.
مراد از امساك به اعتبار آنچه بدان اضافه مىشود متفاوت است. براى مثال، امساك از مفطرات به معناى خوددارى از استعمال آنها و امساك صيد يا انسان به معناى گرفتن و نگهداشتن آن مىباشد.
از آن در بابهاى صوم، حج، رهن، طلاق، لعان و قصاص سخن رفته است.
صوم:بر روزه دار واجب است در طول مدّت روز از آنچه روزه را باطل مىكند، مانند خوردن، آشاميدن، آميزش