responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 682

آن است كه خود امامت كند و در صورت اذن دادن به افضل از خود، در اينكه براى او مستحب است كه نپذيرد، اختلاف است. در صورت حضور فرمانرواى عادل (حاكم) در اينكه وى مقدّم است يا امام راتب، اختلاف است.(1)

امام زاده

امام زاده: فرزند بدون واسطه يا با واسطه امام عليه‌السّلام.

از آن به مناسبت دربابهاى طهارت، حج، وقف و نذر سخن رفته است.

زيارت قبر امام زادگانى كه در مسير ولايت و محبت اهل بيت عليهم السّلام بوده‌اند، از آن جهت كه تعظيم شعائر دينى و گراميداشت امامان عليهم السّلام به شمار مى‌رود مستحب، و بى حرمتى، تحقير و اهانت به آنان حرام است. زيارت برخى امام زادگان، مانند حضرت عبدالعظيم حسنى سلام اللّه عليه در رى و حضرت فاطمه معصومه سلام اللّه عليها در قم مورد تأكيد ويژه قرار گرفته است.(1)

ورود جنب، حائض و نفساء(-->نفاس)به حرم امام زاده، در صورتى كه موجب هتك حرمت نگردد و مسجد نباشد، جايز است.(2)

به تصريح برخى فقها، انتقال ميّت از محل فوت او، به نزد قبور امام زادگانى كه پيرو امامان عليهم السّلام بوده‌اند، همچون انتقال به مشاهد مشرّفه ائمّه عليهم السّلام، مستحب است.(3)

ساختن و مرمّت قبور نيكان و امام زادگانِ در خط ولايت، همچون بنا و تعمير روضه منوّر امامان عليهم السّلام، مستحب است،(4)و نذرها و وقفهاى صورت گرفته براى حرم ايشان، بايد به مصارف حرم، از قبيل تعميرات، فرش كردن، روشنايى، زائران نيازمند و خادمان ايشان برسد و در صورت وقف يا نذر براى خصوص امام‌زاده، بدون تعيين مورد مصرف، در مطلق خيرات صرف و ثواب آن به امام زاده هديه مى‌شود.(5)

تخريب آثار بر جاى مانده از قبرهايى كه بر اثر گذشت زمان طولانى، بدن ميّت در آنها از بين رفته، جايز است، جز قبور


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 682
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست